Ekonomi: QL Resources catat keuntungan bersih 27%

 

Foto - FB Family Mart

Keuntungan bersih QL Resources Bhd mencatatkan peningkatan keuntungan bersih 27.2 peratus kepada RM123.62 juta bagi suku ketiga yang berakhir 31 Dis, 2023 (3QFY2024) daripada RM97.18 juta setahun sebelumnya. 

Perolehan meningkat 5.1 peratus tahun ke tahun daripada RM1.63 bilion kepada RM1.71 bilion.

Kumpulan itu berkata 

Kumpulan itu mencatat keuntungan sebelum cukai segmen pembuatan produk marinnya yang meningkat 19 peratus kepada RM88.69 juta pada suku tersebut, berikutan margin yang lebih tinggi bagi produk berasaskan ikan dan surimi daripada harga jualan eksport yang lebih tinggi berikutan dolar AS yang kukuh.

Ia sekaligus membantu mengimbangi prestasi lemah surimi yang terus menghadapi saingan sengit di peringkat antarabangsa. 

Keuntungan bagi segmen penternakan ternakan bersepadu sebelum cukai meningkat 23 peratus kepada RM63.6 juta disebabkan margin dagangan yang lebih baik dan prestasi operasi lapisan yang lebih baik di Malaysia, dibantu oleh subsidi kos untuk kos input yang tinggi.

Untuk rangkaian serbaneka, Kumpulan itu menyaksikan lonjakan sebanyak 185% dalam keuntungan sebelum cukai kepada RM16.55 juta pada 3QFY2024 hasil peningkatan sebanyak 42 kedai dan tambahan kios Mini FamilyMart.

Bagi segmen minyak sawit dan tenaga bersih juga menunjukkan pemulihan dan mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM8.76 juta bagi suku tersebut disebabkan hasil yang lebih tinggi daripada perladangan dan kecekapan pengilangan yang lebih baik.

Seperti dalam laporan Th Edge, walaupun persekitaran kadar faedah yang tinggi, ketegangan geopolitik dan prospek ekonomi global yang tidak menentu, QL Resources kekal optimistik secara berhati-hati bahawa prestasi perniagaannya akan kekal memuaskan pada suku akan datang kerana ia membayangkan subsidi kos telur akan berterusan.

Bagi tempoh sembilan bulan pertama FY2024, keuntungan bersih QL Resources meningkat 24 peratus kepada RM339.07 juta daripada RM273.50 juta pada suku yang sama sebelumnya, manakala perolehan meningkat 4.4 peratus kepada RM5 bilion daripada RM4.79 bilion.

Saham QL Resources ditutup empat sen atau 0.68 peratus kepada RM5.81. 

Sumber: The Edge

Post a Comment

Previous Post Next Post