Media Dilarang Mengikuti Proses Mahkamah dalam Kes Datuk Seri Najib Razak

Imej: Malay Mail


Hari ini, media dihalang daripada menyertai prosiding kes Datuk Seri Najib Razak yang berikutan permohonan daripada peguam beliau dalam usaha untuk mendapatkan penyelesaian hukuman di rumah, sebagaimana yang dilaporkan oleh Malay Mail.

Peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, telah membuat permohonan agar prosiding cuti didengar secara tertutup di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Amarjeet Singh Serjit Singh. Permohonan ini adalah langkah awal bagi pihak yang memfailkan tindakan undang-undang melalui permohonan semakan kehakiman untuk memastikan kes saman itu didengar.

Menurut Muhammad Shafee, beberapa bahan yang didedahkan dalam afidavit-afidavit, terutamanya afidavit terakhir, adalah sensitif dan memerlukan perlindungan khusus. Beliau juga menyatakan bahawa saksi-saksi "kritikal" yang tidak didedahkan identitinya akan menyokong usaha undang-undang Najib.

Peguam kanan persekutuan Shamsul Bolhassan dan Ahmad Hanir Hambaly dari Jabatan Peguam Negara tidak membangkang terhadap permohonan Muhammad Shafee.

Selepas mendengar hujah-hujah tersebut, Hakim Amarjeet memutuskan bahawa anggota media perlu dikecualikan daripada liputan mahkamah terbuka.

Dalam permohonan semakan kehakiman yang difailkan pada 1 April, Najib mendakwa bekas Yang di-Pertuan Agong telah mengeluarkan perintah tambahan semasa mesyuarat lembaga pengarah pada 29 Januari lalu. Perintah itu bertujuan untuk membolehkannya menjalani baki hukumannya di rumah dengan syarat "tahanan rumah" berbanding Penjara Kajang.

Seramai tujuh responden dinamakan dalam saman Najib termasuk menteri dalam negeri, Ketua Pesuruhjaya Penjara, peguam negara, Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Pembaharuan Institusi), Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang dan kerajaan Malaysia.

Dalam tindakan undang-undangnya, Najib juga memohon agar mahkamah memaksa responden melaksanakan perintah tambahan itu.

Sebelum itu, Lembaga Pengampunan telah mengurangkan hukuman penjara Najib daripada 12 tahun kepada enam tahun atas kesalahan penyelewengan dana berjumlah RM42 juta. Najib telah dipenjara sejak 23 Ogos 2022 berhubung kes ini.

Sumber: Malay Mail

Post a Comment

Previous Post Next Post