Aung San Suu Kyi Dipindahkan ke Tahanan Rumah

Imej: dailymail


Mantan pemimpin Myanmar yang ditahan dan penerima Hadiah Nobel, Aung San Suu Kyi, telah dipindahkan dari penjara ke penahanan rumah, kata jurucakap bagi kerajaan tentera.

Suu Kyi, yang berusia 78 tahun, telah ditahan - pada beberapa masa dalam tahanan berasingan - oleh tentera Myanmar sejak ia menjatuhkan kerajaannya dalam rampasan kuasa tahun 2021.

Jurucakap jeneral junta, Mejar Jeneral Zaw Min Tun, mengatakan dalam komen yang dilaporkan oleh media tempatan: 'Memandangkan cuaca sangat panas, ini bukan hanya untuk Aung San Suu Kyi ... untuk semua mereka yang memerlukan langkah berjaga-jaga, terutamanya banduan-baduan tua, kami sedang berusaha untuk melindungi mereka daripada kepanasan teruk.'

Suu Kyi telah menjalani hukuman penjara selama 27 tahun atas pelbagai tuduhan jenayah, dari pengkhianatan dan rasuah hingga pelanggaran undang-undang telekomunikasi, yang disifatkan oleh penyokong-penyokong dan kumpulan-kumpulan hak asasi manusia adalah direka atas alasan politik.

Konflik meluas di Myanmar bermula selepas tentera menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokratik pada tahun 2021, menahan Suu Kyi, dan memulakan penindasan terhadap protes tanpa kekerasan yang menuntut kembali pemerintahan demokratik.

Pada bulan Februari, anak lelaki beliau, Kim Aris, berkata bahawa dia diletakkan dalam tahanan berasingan dan bahawa dia dalam semangat yang baik 'walaupun kesihatan beliau tidak sebaik seperti yang dulu.'

Aris sebelum ini telah menyatakan bahawa dia ingin ibunya dikembalikan ke rumahnya di bandar terbesar Myanmar, Yangon.

Pada musim gugur yang lalu, dia menyifatkan keputusan pemimpin-pemimpin tentera untuk menahan ibunya di penjara semasa dia mengalami kesihatan yang buruk sebagai 'jahat' dalam satu wawancara dengan The Independent.

'Menahan seseorang secara haram dalam penjara, satu langkah yang dikecam oleh dunia luar, dikompilasikan dengan lebih jahat apabila hak asasi manusia asas dilanggar,' katanya.

Pemimpin dunia dan aktivis pro-demokrasi telah berkali-kali menuntut pembebasannya.

Pasukan guaman beliau terus merayu untuk membuktikan kehakiman dalam kes tersebut, serta bekerja untuk rayuan bagi 14 kes lain yang dihadapinya.

Seorang jurucakap bagi kerajaan bayangan NUG menyeru untuk pembebasan tidak bersyarat bagi Suu Kyi dan U Win Myint, bekas presiden Myanmar yang telah juga dipindahkan ke penahanan rumah menurut laporan media.

'Memindahkan mereka dari penjara ke rumah adalah baik, kerana rumah lebih baik daripada penjara. Walau bagaimanapun, mereka harus dibebaskan tanpa syarat. Mereka harus bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kesihatan dan keselamatan Aung San Suu Kyi dan U Win Myint,' kata jurucakap Kyaw Zaw pada malam Selasa yang lepas.

Jeneral Min Aung Hlaing, pemimpin junta, telah memerintah Myanmar sejak penurunan dan penangkapan Suu Kyi dalam rampasan kuasa pada Februari 2021.

Sumber: dailymail.co.uk


Post a Comment

Previous Post Next Post