Ismail Sabri: 'Saya sedia tinggalkan politik'

Foto

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata beliau bersedia untuk bersara daripada politik arus perdana dan sebenarnya telah membuat perancangan awal untuk berbuat demikian selepas berakhirnya pilihan raya umum ke-14. 

Bagaimanapun, beliau tidak dapat menunaikan perancangannya itu apabila dilantik sebagai perdana menteri menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 20 Ogos 2021 berikutan krisis pentadbiran Perikatan Nasional ketika itu.

"Saya telah membuat perancangan jika saya menang PRU14, saya akan menjadi menteri, meletakkan jawatan dan kemudian dilantik sebagai senator. Selepas menamatkan jawatan senator, saya akan segera berhenti daripada politik.

"Saya mahu berehat selepas pilihan raya umum (PRU14). Tetapi kemudian, saya dilantik sebagai perdana menteri," katanya kepada BH dalam temu bual khas baru-baru ini.

Ismail Sabri dilantik ke pejabat eksekutif tertinggi negara hanya selepas 42 hari berkhidmat sebagai timbalan perdana menteri.

Sehingga kini, jajaran ahli parlimen Bera itu dilihat menyimpang daripada kepimpinan tertinggi Umno, berikutan prestasi buruk parti itu pada PRU15 pada 19 Nov lalu.

Ismail Sabri mengakui Umno semakin hilang sokongan daripada orang ramai selepas dua kekalahan berturut-turut pada pilihan raya negara.

Beliau juga melahirkan kebimbangan mengenai pemecatan dan penggantungan penentang dalam parti baru-baru ini; penyingkiran yang paling ketara ialah bekas ketua pemuda Umno dan kemudiannya yang sedang meningkat naik Khairy Jamaluddin.

"Tindakan mengeluarkan 'pasukan' untuk mengekalkan satu lagi hanya akan mengakibatkan konflik. Akhirnya sokongan kepada parti merosot. Saya bimbang dengan masa depan Umno.

"(Bilangan) ahli baharu yang mahu menyertai parti telah merosot. Yang sedia ada telah keluar. Mungkin parti itu lebih 'aman' berikutan penyingkiran pembangkang tetapi (sebenarnya) sokongan (untuk parti) semakin berkurangan."

Pada 27 Jan, Umno memecat Khairy dan bekas ketua Umno Selangor Tan Sri Noh Omar kerana melanggar Perlembagaan parti semasa PRU15.

Khairy dan Noh adalah antara yang mengkritik keputusan Umno untuk menyimpan dua jawatan teratasnya - presiden dan timbalan presiden - daripada dipertandingkan dalam pemilihan parti.

Turut menggantung anggota parlimen Sembrong Datuk Seri Hishamuddin Hussein, bekas ketua penerangan Umno Shahril Sufian Hamdan, Ketua Umno Bahagian Tebrau Datuk Maulizan Bujang dan Ketua Umno Bahagian Jempol Datuk Seri Mohd Salim Shariff daripada parti itu selama enam tahun.

Parti itu juga memecat 26 ahli parti daripada Umno Pahang, Umno bahagian Putrajaya (sembilan), Umno bahagian Pasir Gudang (lima) dan dua ahli parti daripada Umno bahagian Tanjong Karang.

Mengenai keputusan Umno untuk mengekalkan dua jawatan tertingginya tanpa bertanding, Ismail Sabri berkata beliau menerima dan menghormati keputusan yang dibuat berdasarkan sokongan majoriti yang dilontarkan perwakilan semasa perhimpunan agung parti itu.

"Setakat ini, saya menyokong keputusan itu. Bagaimanapun, jika Pendaftar Pertubuhan (RoS) berkata sebaliknya, maka kita perlu memutuskan (menyemak pendiriannya berhubung keputusan parti)."

Ismail Sabri berkata beliau telah difahamkan bahawa RoS dalam meneliti kesahihan keputusan Umno untuk mengekalkan dua jawatan teratasnya daripada dipertandingkan, berikutan aduan yang dibuat oleh dua ahli parti itu.

Mengenai sama ada beliau akan bertanding jawatan presiden Umno atau kerusi No.2 dalam pemilihan parti akan datang, Ismail Sabri menegaskan beliau tidak menyuarakan mahupun menyatakan minat untuk kedua-dua jawatan itu.

“Bagi saya, jika kita akan bertanding (untuk kerusi) ia tidak sepatutnya menjadi sesak, di mana tiga hingga empat orang bersaing untuk satu kerusi.

“Tiada makna perkara itu, ia hanya akan membawa kepada perpecahan dalam parti.

"Sebab itu (sebelum Umno membuat keputusan mengenai bertanding jawatan presiden dan timbalan presiden) saya telah berkata bahawa kita perlu melihat pendirian parti mengenai perkara itu."

Ismail juga mengulangi bahawa beliau tidak pernah mempersoalkan keputusan parti mengenai pemecatan baru-baru ini malah merujuk perkara itu sebagai sesuatu yang "haram" (yang dilarang dalam Islam).

"Saya hanya mempersoalkan proses (membawa kepada pemecatan) yang tidak mematuhi prosedur dan peruntukan undang-undang berdasarkan perlembagaan parti." dia menambah.


Post a Comment

Previous Post Next Post