Pengampunan Diraja: Peguam DS Najib terkejut laporan CNA

 

Foto - Bernama

Peguam kepada bekas Perdana Menteri Malaysia, DS Najib Razak berkata mereja menafikan laporan CNA atau Channel NewsAsia bahawa Lembaga Pengampunan akan bermesyuarat dalam bulan ini untuk membincangkan permohonan bekas perdana menteri itu bagi mendapatkan pengampunan diraja.

Menurut peguam, Shafee Abdullah, sidang lembaga itu dianggap rahsia dengan identiti ahli berubah-ubah dan tarikh tidak dihebahkan. Tambahnya, perkara itu akan dilakukan secara rahsia di bawah Akta Rahsia Rasmi.

"Kami sebagai peguam Najib yang terlibat dalam petisyen pengampunannya tidak pernah dimaklumkan mengenai langkah-langkah yang diambil oleh Lembaga Pengampunan (jika ada) berkaitan petisyen pengampunan anak guam kami.

"Oleh itu, kami terkejut bagaimana CNA telah membuat spekulasi berita tidak berasas ini. Kami tidak tahu siapakah sumber yang tidak dinamakan yang dipercayai CNA untuk cerita sensai seperti itu yang telah menimbulkan kemarahan orang ramai dan akhbar lain hari ini," katanya.

Sebelum itu, CNA melaporkan bahawa Lembaga Pengampunan akan bermesyuarat pada minggu ketiga bulan ini untuk membincangkan perkara berkenaan.

Dalam petikan itu menyebut "pegawai kanan kerajaan" tanpa nama berkata lembaga itu memutuskan bahawa ia memerlukan lebih banyak masa untuk membincangkan permohonan bekas perdana menteri itu semasa mesyuarat bulan lalu.

Menurut Shafee, permohonan itu dikemukakan pada September 2022 sebelum tambahan kepada petisyen itu difailkan pada Oktober 2022 dan April 2023.

Shafee menambah, anak guamnya, DS Najib Razak bimbang dengan status petisyen itu dan mengarahkan kami untuk mengingatkan bahagian hal ehwal undang-undang (kerajaan) pada 4 Disember 2023 mengenai petisyen yang belum selesai memandangkan ia difailkan lebih 16 bulan lalu dan DS Najib telah dipenjarakan selama setahun 4 bulan.

Peguam itu mengingatkan orang ramai bahawa Artikel 42 Perlembagaan Persekutuan memberikan kuasa "tanpa sekatan dan tanpa batas" kepada Raja untuk memberi pengampunan.

Beliau memberi amaran bahawa meragui tindakan Lembaga Pengampunan akan kurang sopan, manakala penyelewengan kerahsiaan urusannya boleh melanggar Akta Rahsia Rasmi.

Pada 28 Julai 2020, Najib telah disabitkan kesalahan oleh Hakim Nazlan Ghazali, pada masa itu seorang hakim Mahkamah Tinggi, atas penyalahgunaan kuasa, pengubahan wang haram, dan pecah amanah dalam kes SRC International, melibatkan jumlah dana sebanyak RM42 juta.

Rayuan beliau ke Mahkamah Rayuan ditolak pada 8 Disember 2021.

Najib memulakan hukuman penjara 12 tahun pada 23 Ogos 2022, sebaik sahaja rayuannya ditolak oleh Mahkamah Persekutuan.

Pada 23 Mac, mahkamah tertinggi menolak permohonan bekas perdana menteri itu untuk mengkaji semula keputusan rayuannya. - FMT

Post a Comment

Previous Post Next Post