DS Najib boleh mohon pembebasan jika kes SRC RM27 juta gagal diteruskan September ini - Hakim

 

Foto - The Star Online

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak boleh berhujah supaya kes pengubahan wang haramnya membabitkan RM27 juta dana SRC International Sdn Bhd digugurkan jika pihak pendakwaan tidak bersedia untuk meneruskan perbicaraan September ini, kata Mahkamah Tinggi.

Hakim K. Muniandy berkata pihak pembelaan boleh memohon pelepasan dan pembebasan (DAA) atau pelepasan tidak berjumlah pembebasan (DNAA) jika perbicaraan kes itu masih tidak berlangsung.

Hakim kemudiannya mengosongkan tarikh perbicaraan yang ditetapkan sebelum ini oleh Hakim Mohamed Zaini Mazlan (yang telah dinaikkan ke Mahkamah Rayuan) dan menetapkan perbicaraan lima hari pada 17-19, 23 dan 24 Sept.

Terdahulu, peguam utama Najib Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah memohon DAA daripada mahkamah dengan mengatakan bahawa kes itu telah berlarutan terlalu lama.

“Ia telah (ditetapkan) selama 26 hari untuk pengurusan kes sahaja di hadapan Hakim Mohamed Zaini dan selama empat hari pengurusan kes sebelum anda (Justice Muniandy).

"Kita dapat melihat kesukaran pihak pendakwaan untuk membuat keputusan. Ia menunjukkan bahawa pertuduhan itu boleh dianggap sebagai tidak berasas dan oleh itu perintah DAA, sebenarnya, adalah teratur.

"Berdasarkan perkara ini, saya memohon DAA untuk tiga pertuduhan di hadapan anda," kata Muhammad Shafee.

DPP Mohd Ashrof Adrin Kamarul membantah permintaan Muhammad Shafee.

Beliau berkata pihak pendakwaan hanya mencari masa untuk mempertimbangkan representasi yang dihantar Najib kepada Jabatan Peguam Negara.

“Saya difahamkan kes itu (berterusan) sejak 2019. Tetapi saya diarah mencari tarikh pengurusan kes lain.

“Saya tidak boleh bersetuju dengan apa yang diminta oleh Muhammad Shafee,” katanya.

Muhammad Shafee menjawab bahawa ia akan menjadi satu kegagalan keadilan untuk menangguhkan lagi kes itu.

"Saya rasa sekurang-kurangnya kita boleh lakukan ialah DNAA. Jika mereka (mahu) meneruskan kes itu, mereka boleh caj (anak guam saya semula)," tambahnya.

Hakim Muniandy kemudian berkata mahkamah akan meneruskan tarikh perbicaraan baharu dan pihak pembelaan akan bebas untuk memohon DAA atau DNAA sekiranya perbicaraan tidak dimulakan.

Pada 3 Feb 2019, Najib mendakwa dibicarakan atas tiga pertuduhan pengubahan wang haram dengan menerima hasil daripada aktiviti menyalahi undang-undang berjumlah RM27 juta melalui tiga akaun Perbankan AmPrivatenya di AmIslamic Bank Berhad, Bangunan Kumpulan AmBank, Jalan Raja Chulan pada 8 Julai 2014, di bawah Seksyen 4 (1) (a) Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001.

Dia berdepan hukuman denda maksimum RM5 juta atau penjara sehingga lima tahun, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan. - The Star Online


Post a Comment

Previous Post Next Post