Seorang lagi Ahli Parlimen Bersatu mengisytiharkan sokongan kepada Anwar

Foto - Bernama

Seorang lagi Ahli Parlimen Bersatu mengisytiharkan sokongan kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan kerajaan perpaduan.

Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (PN-Bukit Gantang) memaklumkan Dewan Rakyat semasa prosiding pagi ini bahawa beliau kini menyokong kerajaan Anwar.

“Bukit Gantang ingin mengisytiharkan sokongannya kepada Tambun (Anwar), perdana menteri ke-10, dan kerajaan perpaduan,” katanya semasa Waktu Pertanyaan Perdana Menteri.

Hussin turut menggesa bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin (PN-Pagoh) dan Ismail Sabri Yaakob (BN-Bera) untuk membantu Anwar dalam membina negara.

Pengumumannya itu mendapat aduan daripada Takiyuddin Hassan (PN-Kota Bharu), yang sekali lagi menggesa Anwar memberikan dana pembangunan kawasan pilihan raya (CDF) sama rata kepada semua Ahli Parlimen.

“Peruntukan CDF harus diberikan (sama rata) kepada semua. Bukan berdasarkan siapa yang menyokong kerajaan,” kata ketua whip Perikatan Nasional itu.

Sebagai jawapan, Anwar bertanya mengapa Muhyiddin tidak memberi peruntukan kepada ahli parlimen Pakatan Harapan semasa beliau menerajui kerajaan pimpinan PN.

Perdana menteri juga menggesa pembangkang untuk menghentikan sebarang rancangan untuk menjatuhkan kerajaannya.

“Setiap bulan anda mengatakan bahawa anda mahu mengambil alih kerajaan. Tetapi setiap bulan seorang ahli parlimen (PN) berikrar sokongan (untuk kerajaan perpaduan). Jadi hentikan idea-idea ini untuk menjatuhkan kerajaan.

“Saya tidak meminta anda untuk merayu kepada perdana menteri. Saya ingin menegaskan di sini bahawa saya sanggup memberikan setiap ahli Parlimen peruntukan, tetapi ada peraturan. Temui (timbalan perdana menteri) Fadillah Yusof (GPS-Petra Jaya) dan bincangkan perkara itu.

“Fadillah tidak akan berkata, ‘Sokong perdana menteri untuk mendapatkan peruntukan anda’. Tetapi anda tidak mahu membincangkannya, jadi bagaimana (kita boleh memberi peruntukan kepada pembangkang)?”

Hussin adalah ahli parlimen kelima dari Bersatu yang menyokong kerajaan perpaduan. Dahulu Umno, beliau pertama kali memenangi kerusi Bukit Gantang pada pilihan raya umum 2018 atas tiket Barisan Nasional (BN).

Beliau kemudiannya keluar dari BN dan kekal sebagai ahli parlimen bebas selama dua tahun, sebelum menyertai Bersatu Muhyiddin pada Jun 2020.

Minggu lalu, beliau menyuarakan kekecewaan terhadap kurangnya maklum balas kerajaan terhadap permintaan dan rayuan untuk peruntukan dana, dengan mengatakan ini demi kepentingan pengundinya.

Beliau juga berkata beliau akan berikrar menyokong Anwar dan kerajaannya jika beliau menerima dana pembangunan untuk kawasannya.

Pada masa itu, beliau mencadangkan kementerian pembangunan luar bandar dan wilayah memperuntukkan sejumlah RM30 juta untuk kawasannya bagi membaiki jalan di kawasan luar bandar, menaik taraf surau dan juga tandas awam.

Empat lagi Ahli Parlimen Bersatu yang mengisytiharkan sokongan kepada Anwar ialah Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar), Suhaili Abdul Rahman (Labuan), Azizi Abu Naim (Gua Musang) dan Zahari Kechik (Jeli). - FMT

Post a Comment

Previous Post Next Post