Australia jejak Sirul dengan peranti pemantauan elektronik

 

Foto - Malay Mail

Bekas komando polis Sirul Azhar Umar sedang diperhatikan oleh pihak berkuasa Australia di mana dia kini tinggal selepas melarikan diri dari Malaysia di mana dia menghadapi hukuman mati atas pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu.

Lelaki berusia 51 tahun itu dikehendaki memakai alat pemantauan elektronik (EMD) yang membolehkan pihak berkuasa Australia mengesan lokasinya selepas dia dan 139 tahanan lain dibebaskan dari pusat tahanan imigresen pada 8 November, dipetik berita tempatan Free Malaysia Today.

Portal berita itu memetik jurucakap Pasukan Sempadan Australia yang tidak dinamakan berkata EMD dan perintah berkurung bertujuan untuk menyekat pergerakan mereka yang sebelum ini ditahan di bawah Akta Migrasi dan Peraturan Migrasi negara itu.

Menurut laporan berita itu, mereka yang disekat pergerakannya adalah mereka yang sebelum ini disabitkan dengan jenayah berat seperti pembunuhan, rogol, dan pedofilia.

Media Australia baru-baru ini melaporkan bahawa kerajaannya sedang mempertimbangkan untuk menggunakan undang-undang keganasan untuk beberapa pesalah paling ganas di kalangan mereka yang telah dibebaskan dari tahanan.

Sirul adalah bekas pengawal peribadi bekas perdana menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak yang telah dijatuhkan hukuman mati di Malaysia kerana pembunuhan Altantuya pada 2006, bersama seorang lagi bekas komando polis, Azilah Hadri.

Sirul melarikan diri ke Australia pada 2015 yang mempunyai undang-undang yang melarangnya menghantar balik sesiapa sahaja di dalam sempadannya yang menghadapi hukuman mati di negara asal mereka.

Dia masih dikehendaki di Malaysia, yang baru-baru ini menyaksikan pindaan kepada undang-undangnya yang kini memberi hakim budi bicara untuk meringankan hukuman mati mandatori kepada penjara seumur hidup.

Azilah kini ditahan di Penjara Kajang, Selangor dan merupakan salah seorang daripada 1,000 banduan di hukuman mati yang memohon semakan semula hukuman mereka. - Malay Mail

Post a Comment

Previous Post Next Post