Hero Batang Kali: Blake sudah tiada

Imej via


Dipetik Malay Mail, Blake, seekor anjing pengesan dan salah satu anggota penting ketika membantu mencari mangsa tanah runtuh di Batang Kali telah mati. 

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dalam satu kenyataan yang dikeluarkan petang ini berkata, Blake telah dieuthanasikan pada Isnin jam 4.38 petang selepas doktor veterinar di Universiti Putra Malaysia memaklumkan yang English Springer Spaniel tidak bertindak balas terhadap rawatan. Blake dirawat kerana menghidap limfoma, sejenis kanser yang menyerang sistem limfa. 

Blake disahkan menghidap limfoma tahap empat pada 15 Ogos dan dimasukkan ke fakulti veterinar universiti itu pada 14 September selepas keadaannya semakin teruk.

“Selepas perbincangan kami dengan pakar veterinar Dr Nur Alimah Rahman...jabatan (bomba) telah bersetuju dengan keputusan untuk menidurkan penghidu taring Blake kerana keadaannya semakin merosot dengan cepat, dan tiada harapan untuk merawatnya juga. untuk mengelakkan anjing daripada menderita,” kata jabatan komunikasi jabatan itu.

Blake berusia tujuh tahun, telah dibawa masuk dari United Kingdom dan menjadi ahli pasukan anjing JBPM sejak tahun 2017. Blake pernah berkhidmat dalam beberapa misi mencari dan menyelamat berprofil tinggi, termasuk penemuan mangsa lemas di Tol Batu 13, Lorong 16, Kampung Kenangan, Selangor, misi mencari dan menyelamat air berhampiran Yan, Kedah dan membantu mengimbas lokasi terperangkap. mangsa di Kampung Temelong, Karak, Pahang.

Blake merupakan antara 11 ekor anjing yang dikerahkan untuk mengimbas dan menghidu mangsa. Blake mencari mangsa selama dua hari tanpa jemu dan tanpa sebarang rehat. Rakyat Malaysia mencurahkan penghormatan dan menyanjung Blake sebagai wira.

“Pemergian Blake amat dirasai oleh keluarga JBPM dan kami akan menghargai semua sumbangan dan perkhidmatan yang telah diberikan,” kata jabatan.

“Selamat tinggal Blake.”

Post a Comment

Previous Post Next Post