Sanusi, Aminuddin, Menteri Besar sekali lagi

Imej via

Ahli Dewan Undangan Negeri Jeneri Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor di Kedah dan Ahli Dewan Undangan Negeri Sikamat Datuk Seri Aminuddin Harun masing-masing mengangkat sumpah sebagai ketua di negeri masing-masing.

Aminuddin dilantik semula selepas pakatan Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN) memenangi 31 daripada 36 kerusi, manakala Muhammad Sanusi memenangi 33 daripada 36 kerusi yang dipertandingkan.

Sebelumnya, Pulau Pinang menjadi negeri pertama yang melantik ketua menterinya selepas PRN.

Hanya Selangor, Kelantan, dan Terengganu yang masih belum melantik ketua eksekutif negeri masing-masing.Menteri Besar Kelantan dijadualkan diangkat sumpah esok manakala situasi Menteri Besar Terengganu masih belum pasti.

Upacara angkat sumpah di Selangor ditangguhkan sehingga Sultan Selangor kembali dari London. 

Di Kelantan, dijangka akan memiliki Menteri Besar dan Timbalan Menteri Besar yang baru. Ini bermakna Datuk Ahmad Yakob tidak akan dilantik semula ke jawatan yang disandang beliau sejak 2013. Pas menang 43 daripada 45 kerusi yang dipertandingkan dalam pilihan raya Sabtu.

Selangor pula, kemungkinan akan melantik semula Datuk Seri Amirudin Shari sebagai Menteri Besar selepas PH-BN memenangi 34 daripada 56 kerusi yang ditawarkan.

Sebelumnya, Pengerusi PH Datuk Seri Anwar Ibrahim mengatakan Kerajaan Perpaduan akan mengekalkan Amirudin sebagai Menteri Besar jika pakatan PH-BN memenangi pilihan raya.

Di Terengganu, masih tiada berita mengenai angkat sumpah Menteri Besar. Namun, Takiyuddin mengatakan DS Ahmad Samsuri akan teru smenerajui Terengganu.

Sumber

Post a Comment

Previous Post Next Post