Hakim 1MDB beri amaran ketawa di mahkamah

Imej

Hakim mengingatkan orang ramai yang menghadiri perbicaraan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak seharusnya ketawa semasa prosiding mahkamah. Lapor Malay Mail.

Datuk Collin Lawrence Sequerah, secara ringkas mencelah hari ini untuk memberi peringatan keras tentang kelakuan semasa menghadiri prosiding mahkamah.

“Tan Sri, seminit sahaja sebelum awak pergi. Saya boleh menghargai bahawa orang ramai kadang-kadang menganggap prosiding itu agak lucu, tetapi saya hanya ingin mengeluarkan peringatan, ini mahkamah undang-undang, ia bukan sketsa komedi.

“Jadi untuk mematuhi protokol mahkamah, sila elakkan ketawa terbahak-bahak. Kerana jika saya memutuskan untuk mengambil tindakan, saya tidak fikir ia akan menjadi bahan ketawa,” kata hakim itu, meminta peguam Najib Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berhenti seketika sebelum memberi peringatan itu.

Shafee sedang menyoal balas saksi pendakwaan ke-46 dalam perbicaraan 1MDB Najib, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz ketika hakim membuat peringatan itu.

Selepas peringatan itu, perbicaraan kemudian diteruskan dengan Shafee menyoal balas Zeti.

Prosiding mahkamah terbuka adalah tempat orang ramai dibenarkan hadir.

Semasa prosiding mahkamah di hadapan hakim, orang ramai dikehendaki berdiam diri dan memberikan perhatian penuh, dan tidak dibenarkan membuat sebarang rakaman — sama ada rakaman audio atau visual.

Perbicaraan 1MDB Najib disambung semula pada sebelah petang, dengan Shafee dijangka menyambung semula pemeriksaan balas Zeti.

Sumber

Post a Comment

Previous Post Next Post