1MDB: Saya tidak kenal Jho Low, Zeti memberitahu

Imej via

Bekas gabenor Bank Negara Malaysia Zeti Akhtar Aziz hari ini menafikan cadangan bahawa dia mengenali ahli perniagaan buruan Low Taek Jho, atau Jho Low, secara peribadi. Lapor FMT.

Ketika memberi keterangan dalam perbicaraan 1MDB Najib Razak, Zeti berkata beliau mahupun ahli keluarganya tidak mempunyai sebarang kaitan dengan Low, yang didakwa dalang 1MDB.

Ditanya oleh peguam Shafee Abdullah untuk mengesahkan dakwaan bahawa Low kerap mengunjungi rumahnya untuk "memasak pasta untuk keluarganya", Zeti menjawab: "Itu menggelikan dan tidak masuk akal. Ia tidak pernah berlaku.”

Shafee: Adakah anda memberitahu perdana menteri (ketika itu) (Najib Razak) ketika itu bahawa Jho Low sangat suka memberi anda hadiah, dan anda menerima, tetapi kemudian mengembalikannya?

Zeti: Saya tidak pernah menerima hadiah daripada sesiapa, termasuk Jho Low.

Zeti juga berkata dia tidak tahu sama ada Low berkelulusan dari Wharton School of the University of Pennsylvania, tempat suaminya, Tawfiq Ayman, turut belajar.

Dia mengakui menyedari keterangan yang diberikan oleh bekas jurubank Goldman Sachs Tim Leissner dalam perbicaraan jenayah Roger Ng di New York. Leissner mendakwa Tawfiq telah menerima rasuah untuk memastikan AS$1 bilion dihantar ke Kuala Lumpur untuk PetroSaudi International (PSI) berhubung projek usaha sama melibatkan 1MDB dan PSI.

Bagaimanapun, dia menegaskan dakwaan Leissner adalah "tidak betul".

“Dia (Tawfiq) pernah berkata (dalam satu kenyataan media) dia tidak pernah menerima rasuah sepanjang hidupnya dan dia langsung tidak tahu (mengenai) mereka,” katanya.

Zeti mengakui bahawa beliau tidak mengeluarkan kenyataan media sebagai jawapan pada masa itu kerana kedua-dua BNM dan beliau dinasihatkan untuk tidak mengulas mengenai kes itu.

Najib sedang dibicarakan atas 25 pertuduhan salah guna kuasa dan pengubahan wang haram dakwaan dana 1MDB lebih RM2.28 bilion yang didepositkan ke dalam akaun AmBanknya antara Februari 2011 dan Disember 2014.

Perbicaraan di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah diteruskan.

Post a Comment

Previous Post Next Post