Pas menuntut RM170,000 bagi setiap ahlinya di Dewan Undangan Negeri Kedah – Mukhriz mengingat kembali.

Imej via

Nyatakan kesetiaan kepada PN untuk meneruskan tempoh jawatan sebagai MB Kedah. Datuk Seri Mukhriz Mahathir mengingati perkara yang berbeza daripada apa yang diceritakan oleh Penyandang Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor.

"Saya mempunyai ingatan yang berbeza tentang perbualan itu," katanya mengenang pemecatan kedua beliau sebagai MB Kedah pada Mei 2020.

"Sanusi datang melawat saya di Mentaloon (tempat kediaman rasmi MB Kedah) dan memberitahu saya bahawa Pas tidak akan melakukan apa-apa untuk menggulingkan kerajaan negeri, walaupun ia mempunyai 15 kerusi negeri di bawahnya.

"Beliau memberitahu saya bahawa saya boleh terus menjadi MB dan syaratnya adalah mereka mahu bajet tambahan untuk wakil-wakil rakyat pembangkang. Kami mengalokasikan RM70,000 untuk setiap wakil rakyat setahun.

"Beliau mahu jumlah itu dinaikkan sebanyak RM100,000 lagi. Jadi jumlah keseluruhannya adalah RM170,000 setahun," Dedah Mukhriz 

"Tetapi saya telah menyemak semula perkara ini dengan penyelia Sanusi - bukan kerana saya tidak percaya pada kata-katanya, tetapi saya ingin berhati-hati.

"Untungnya, ia telah disahkan bahawa Pas tidak berniat untuk menggulingkan kerajaan Kedah," kata Presiden Pejuang.

Walau bagaimanapun, pergaduhan kuasa dalaman di dalam kerajaan Kedah Pakatan Harapan (PH) ketika itu akhirnya mengakhiri aliran politik Mukhriz.

"Ada surat daripada Tan Sri Johari Abdul (ketua PH Kedah ketika itu), memberitahu setiausaha negeri bahawa tujuh wakil rakyat PKR menarik sokongan mereka terhadap saya.

"Tanpa sokongan tujuh itu, saya keluar. Saya ditikam dari belakang oleh PKR. Mereka yang memulakannya [pemecatan saya]," keluh Mukhriz.

Sanusi, yang mengambil alih jawatan MB pada Mei 2020, jelas menyatakan bahawa beliau tidak berniat untuk menggantikan Mukhriz.

"Selepas pilihan raya umum ke-14, saya dilantik sebagai ketua pembangkang kerana saya mempunyai pengalaman dalam mentadbir di kalangan wakil rakyat pembangkang yang dipilih," katanya.

Sanusi mendedahkan bahawa beliau telah mendekati Mukhriz pada tahun 2020, menawarkan sokongan Pas dan berjanji untuk tidak menggulingkannya.

Beliau meyakinkan Mukhriz bahawa jika beliau menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri, 15 wakil rakyat Pas akan menyokongnya untuk terus menjadi MB Kedah.

Sanusi berkongsi bahawa beliau tidak pernah menjangka akan menjadi MB apabila beliau pertama kali dipilih sebagai wakil rakyat Jeneri pada tahun 2018.

Sumber

Post a Comment

Previous Post Next Post