Sam Ke Ting dibebaskan daripada sabitan memandu secara melulu dikaitkan dengan 'basikal lajak'

Foto

Mahkamah Rayuan di sini telah membebaskan kerani Sam Ke Ting daripada sabitan dan hukuman dalam insiden "basikal lajak" enam tahun lalu.

Dalam keputusan sebulat suara, panel tiga hakim yang dipengerusikan oleh Hakim Hadhariah Syed Ismail membenarkan rayuan Sam atas alasan bahawa pertuduhan itu rosak.

"Dalam kes ini, pertuduhan itu tidak betul, ia rosak. Sabitan juga tidak betul. Atas alasan ini sahaja, rayuan dibenarkan," katanya di sini pada Selasa (11 April).

Hakim lain dalam panel itu ialah Hakim Hashim Hamzah dan Azman Abdullah.

Pertikaian undang-undang Sam adalah berbelit kerana dia telah dibebaskan daripada pertuduhan mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 198 dua kali oleh Mahkamah Majistret yang sama di Johor Baru.

Bagaimanapun, rayuan kedua oleh pihak pendakwaan membawanya ke Mahkamah Tinggi di mana pada 13 April 2022, seorang hakim Mahkamah Tinggi Johor Baru membenarkan rayuan pihak pendakwaan dan mensabitkan kesalahan Sam memandu secara melulu dan menjatuhkan hukuman penjara enam tahun dan RM6,000. baiklah.

Sam mendapat kebenaran daripada Mahkamah Rayuan pada 18 April 2022 untuk merayu terhadap sabitan dan hukuman penjara.

Dalam keputusan hari ini, Hakim Hadhariah berkata keputusan bersalah hanya boleh mengikut penemuan kesalahan pemandu.

"Begitulah undang-undang berdiri. Anda tidak boleh begitu sahaja mengatakan bahawa kerana ia adalah kemalangan maut, pemandu mesti bertanggungjawab. Bukan itu yang dikatakan undang-undang," katanya.

Dalam rayuannya, peguam utama Sam Datuk Hisyam Teh Poh Teik berhujah bahawa terdapat perduaan dalam pertuduhan Sam.

Pihak pembelaan berhujah bahawa sabitan oleh Mahkamah Tinggi adalah "tidak mampan" kerana pertuduhan itu cacat, pendua dan tanpa kes prima facie.

Mengikut kertas pertuduhan, Sam didakwa memandu kenderaannya secara melulu atau berbahaya sehingga menyebabkan kematian lapan remaja itu.

Mahkamah rayuan berkata bahawa ia tidak perlu mempertimbangkan isu kes prima facie tetapi ia mendapati unsur pendua, seperti yang diakui oleh pihak pendakwaan semasa penghujahannya sendiri pada awal Selasa.

“Seksyen 163 Kanun Tatacara Jenayah menyatakan sesuatu pertuduhan mesti mengandungi bahan tertentu.

"Dalam kes ini, memandangkan terdapat penduaan, terdapat dua kesalahan dalam satu pertuduhan. Oleh itu, pertuduhan pendakwaan melanggar Seksyen 163," katanya.

Hakim Hadhariah juga berkata panel itu tidak bersetuju dengan hujahan pihak pendakwaan bahawa penduaan dalam kertas pertuduhan tidak memudaratkan dan juga tidak menyebabkan kecuaian keadilan kepada perayu.

Panel itu juga mendapati terdapat "kekeliruan" semasa peringkat pendakwaan di peringkat Mahkamah Majistret dan juga di peringkat Mahkamah Tinggi.

Kedua-dua Mahkamah Tinggi telah meminta pembelaan Sam atas kedua-dua kesalahan; memandu secara melulu serta memandu secara berbahaya.

Hakim Hadhariah berkata pertuduhan cacat dan pendua seperti Sam bukanlah satu penyelewengan tetapi ia adalah satu kesalahan.

“Malah pihak pendakwaan tidak dapat menjawab jika sabitan itu adalah kerana memandu secara melulu atau memandu secara berbahaya.

"Sabitan itu adalah untuk kesalahan yang tidak wujud di bawah undang-undang," tambahnya.

Hakim Hadhariah juga bercakap mengenai penghakiman Majistret Siti Hajar Ali yang membebaskan Sam dua kali dengan pujian yang tinggi.

Menyebut keputusan Majistret sebagai "bijak dan menyeluruh", Hakim Hadhariah berkata Majistret telah memberikan penilaian maksimumnya dari semua pihak dalam kes itu.

"Penemuan Majistret adalah betul. Beliau telah berkata (dalam keputusannya) bahawa adalah mustahil untuk kemalangan itu dapat dielakkan kerana keadaan berbahaya itu dicipta oleh penunggang basikal lajak.t

"Dalam satu perenggan dalam penghakimannya, Majistret berkata satu-satunya cara untuk mengelak kemalangan itu adalah dengan kereta itu menerbangkan mereka. Ini tidak dimaksudkan sebagai jenaka, tetapi ini adalah penemuan yang tepat kerana kita tidak bercakap tentang satu atau dua orang. basikal, kita bercakap tentang 30 hingga 40 basikal," katanya.

Hakim Hadhariah kemudian mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi dan membebaskan dan membebaskan Sam.

"Anda kini seorang yang bebas," katanya. Mahkamah turut memerintahkan wang jaminan RM10,000 Sam dikembalikan kepadanya.

Pada 28 Okt 2018, Mahkamah Majistret Johor Baru membebaskan Sam tanpa memanggil pembelaan terhadap pertuduhan memandu secara melulu yang menyebabkan kematian remaja itu di Jalan Lingkaran Dalam, Johor Bahru, Johor pada 3.20 pagi pada 18 Feb 2017.

Lapan remaja yang maut dalam kejadian itu ialah Mohamad Azrie Danish Zulkefli, 14; Muhamad Shahrul Izzwan Azzuraimie, 14; Muhammad Firdauz Danish Mohd Azhar, 16; Fauzan Halmijan, 13; Mohamad Azhar Amir, 16; Muhammad Harith Iskandar Abdullah, 14; Muhammad Shahrul Nizam Marudin, 14 dan Haizad Kasrin, 16.

Pada 2019, hakim Mahkamah Tinggi Shahnaz Sulaiman membenarkan rayuan pihak pendakwaan dan menyerahkan semula kes itu ke Mahkamah Majistret untuk Sam membela diri atas pertuduhan memandu secara melulu.

Majistret Siti Hajar Ali, yang mendengar semula kes itu pada 2019, melepas dan membebaskan Sam pada akhir kes pembelaan menyebabkan pihak pendakwaan memfailkan rayuan kedua ke Mahkamah Tinggi.

Pada 13 April 2022, hakim Mahkamah Tinggi Abu Bakar Katar membenarkan rayuan pihak pendakwaan dan mensabitkan kesalahan memandu secara melulu dan menjatuhkan hukuman penjara enam tahun dan denda RM6,000.

Sam kemudian memfailkan rayuannya.

- The Star

Post a Comment

Previous Post Next Post