Mogok bukan penyelesaian - KP Kesihatan

Foto

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah menggesa kakitangan perubatan supaya tidak melakukan mogok, dengan berkata ia bukanlah penyelesaian terbaik untuk pelbagai isu dalam sistem perubatan awam.

Noor Hisham berkata perubatan adalah sektor kritikal dan pekerjanya sama pentingnya, memberi amaran bahawa mogok boleh mengorbankan nyawa manusia.

Beliau menegaskan bahawa kakitangan perubatan adalah aset utama sektor perubatan awam dan isu yang mereka hadapi perlu diselesaikan.

“Namun begitu, saya ingin mengulangi bahawa mogok bukanlah penyelesaian terbaik dan isu-isu dalam sistem perubatan awam mesti ditangani bersama dan dengan cara yang lebih berhemat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut The Star, sebuah kumpulan yang dikenali sebagai “Mogok Doktor Malaysia” mendakwa bahawa kira-kira 8,000 doktor kontrak boleh mengambil bahagian dalam mogok bulan depan dan juga mengancam bahawa kakitangan perubatan ini boleh meletakkan jawatan secara beramai-ramai.

Kumpulan itu berkata mereka yang mogok akan mengambil cuti kecemasan atau cuti sakit dari 3 April hingga 5 April sebagai tanda protes. Ia tidak menggalakkan doktor mengambil bahagian dalam sebarang demonstrasi.

Pada Julai 2021, kumpulan doktor kontrak di beberapa hospital awam utama telah melakukan tindakan keluar sebagai sebahagian daripada mogok Hartal Doktor Kontrak. Doktor kontrak menuntut laluan kerjaya yang adil dan ditawarkan faedah yang sama seperti pegawai perubatan dalam jawatan tetap, antara lain.

Mereka dijadual melancarkan mogok sekali lagi pada Disember 2021 tetapi ini dibatalkan selepas menteri kesihatan Khairy Jamaluddin berkata nasib mereka akan dibawa ke Kabinet.

Noor Hisham menegaskan bahawa kerajaan telah bertindak balas dan bertindak terhadap isu dan permintaan kakitangan perubatan dari semasa ke semasa.

Beliau berkata ini terdiri daripada mewujudkan jawatan tetap dan menaja latihan pengkhususan, kepada pemberian promosi berasaskan masa dan peluang kenaikan pangkat lain.

“Saya percaya, dari semasa ke semasa, kerajaan akan memastikan setiap isu dan permintaan akan dikaji dan diselesaikan dengan sewajarnya, berdasarkan kemampuan ekonomi negara.

“Berdasarkan Bajet 2023, kita dapat lihat perkhidmatan perubatan terus diutamakan oleh kerajaan. Semoga sistem perubatan awam terus diperkukuh pada tahun-tahun akan datang,” katanya.

- FMT

Post a Comment

Previous Post Next Post