Ismail Sabri, Wee Ka Siong Nafi Wujud Pertemuan 'Tropicana Move'

Sumber foto

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong menafikan ada pertemuan tertutup membabitkan pemimpin BN dan Pas di sebuah kelab golf di Petaling Jaya pada Jumaat.

Menurut Ismail Sabri, segala tindakannya kini disalah tafsir sehingga dianggap sebagai pengkhianat sekiranya bertemu rakan Pas sedangkan mereka yang bertemu dengan pimpinan Pakatan Harapan (PH) dianggap hero.

"Tak betul (mesyuarat). Tak ada mesyuarat libatkan 10 orang tu. Tengok senarai nama ada lima orang sahaja. Semuanya fitnah jahat untuk merosakkan nama saya.

Netizen terus menggelarkannya sebagai 'The Tropicana Move', sebagai tema yang dicipta untuk 'Sheraton Move' yang membawa kepada kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan di Mac 2020.

"Kenapa saya tak boleh jumpa kawan-kawan? Bertemu kawan-kawan Pas bermakna saya pengkhianat, sedangkan kalau jumpa orang PH, ia dilihat sebagai penyelamat parti. Semua orang jadi gila," Malaysiakini memetik Ismail Sabri sebagai berkata.

Seorang lagi pemimpin yang didakwa hadir ialah Ketua UMNO Bahagian Ketereh Tan Sri Annuar Musa; Setiausaha Agung Pas Datuk Seri Takiyuddin Hassan, Wee dan bekas Timbalan Ketua Bahagian UMNO Putrajaya Datuk Tun Faisal Ismail Aziz.

Beliau menjelaskan hanya menghadiri majlis perpisahan bersama bekas kakitangannya di Jabatan Perdana Menteri, tetapi terdapat maklumat salah yang disebarkan bahawa beliau bersama bendahari Barisan Nasional Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Khairy Jamaluddin turut difitnah kerana menentang presiden parti Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

“Sekarang ini, kerana mereka mahu menyokong orang lain membentuk kerajaan dan mengangkat orang tertentu sebagai Perdana Menteri, berlaku perbalahan dalam parti yang memecahbelahkan Umno,” katanya.

Dalam catatan Facebook oleh Wee Ka Siong turut melahirkan rasa kesal dengan khabar angin yang dianggapnya berunsur fitnah kononnya dia terlibat dalam mesyuarat tertutup tersebut dan menegaskan beliau tidak terlibat dalam sebarang perbincangan dengan mana-mana wakil parti politik.

“MCA telah menjelaskan bahawa ia adalah selaras dengan titah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah untuk membentuk kerajaan perpaduan,” katanya.

Ahli Parlimen Ayer Hitam itu turut menjelaskan keadaan pada Jumaat.

“Ya, pagi semalam (Jumaat) saya memang pergi ke Kelab Golf Tropicana atas jemputan dua usahawan untuk menyertai makan tengah hari dimsum di Restoran Cina, di kelab itu.

“Setibanya di Tropicana, saya terserempak dengan Perdana Menteri kesembilan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang bersarapan di kafe bersebelahan dengan Restoran Cina.

"Saya bertanya khabar Ismail sebelum dua rakan saya tiba. Apabila rakan saya tiba, saya terus masuk ke dalam Restoran Cina," katanya.

Sumber

Post a Comment

Previous Post Next Post