Mahkamah Persekutuan tiada bidang kuasa dengar rayuan Muhyiddin, kata Timbalan Pendakwa Raya (DPP)

Foto - The Star


Berkenaan dengan rayuan bekas perdana menteri TS Muhyiddin Yassin kepada Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang membatalkan pembebasannya bagi kes rasuah RM232.5 juta. 

Menurut seorang pendakwa raya, kes itu bermula di peringkat mahkamah rendah, jadi saluran rayuan tertinggi ialah Mahkamah Rayuan mengikut Seksyen 87 Akta Mahkamah Kehakiman 1964, kata DPP Wan Shaharuddin Wan Ladin kepada Mahkamah Sesyen di sini.

"Di bawah Seksyen 87, memandangkan kes itu berada di Mahkamah Sesyen, perkara itu sepatutnya berakhir di Mahkamah Rayuan.

"Oleh itu, pihak pendakwaan membantah permohonan penangguhan di hadapan mahkamah ini untuk Mahkamah Persekutuan menentukan (rayuan) rayuan itu," katanya semasa sebutan kes pada Isnin (4 Mac).

Dipetik The Star Online, DPP berkata demikian sebagai respon terhadap permohonan pasukan pembelaan Muhyiddin.

Peguam Muhyiddin, Datuk Hisyam Teh Poh Teik memaklumkan Hakim Mahkamah Sesyen Azura Alwi bahawa mereka telah memfailkan notis rayuan di Mahkamah Persekutuan susulan keputusan Mahkamah Rayuan yang mengembalikan semula pertuduhan salah guna kuasa terhadap Muhyiddin pada Rabu (28 Feb).

"Permohonan di hadapan Mahkamah Persekutuan adalah semakan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan atau cara rayuan lain berhubung keputusan hari ini. Oleh itu, pihak pembelaan mahu penangguhan prosiding sementara menunggu urusan Mahkamah Persekutuan," kata Hisyam.

Hakim Azura kemudian menetapkan 3 April untuk sebutan bagi pihak-pihak memaklumkan perkembangan terkini kepada mahkamah berhubung rayuan itu.

Pada 28 Feb lepas, panel tiga anggota Mahkamah Rayuan mengembalikan semula kes jenayah terhadap Muhyiddin selepas empat pertuduhan salah guna kuasa membabitkan RM232.5 juta ditolak Mahkamah Tinggi sebelum ini.

Ketika membenarkan rayuan pihak pendakwaan, Hakim Hadhariah Syed Ismail berkata, dalam keputusan sebulat suara bahawa Mahkamah Tinggi telah terkhilaf dari segi undang-undang apabila memutuskan pertuduhan itu cacat.

Pada 15 Feb tahun lepas, Hakim Azura membenarkan permohonan bagi pihak pendakwaan untuk penangguhan prosiding kes pengubahan wang haram itu sementara menunggu rayuannya berhubung penarikan balik pertuduhan salah guna kuasa terhadap Muhyiddin.



Post a Comment

Previous Post Next Post