Rewcastle Brown akan ketepikan sabitan - peguam

 

Foto - FMT / AFP

Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown, yang dijatuhi hukuman penjara dua tahun oleh Mahkamah Majistret Kuala Terengganu kerana memfitnah Sultanah Nur Zahirah dalam bukunya mengenai 1MDB, mengambil langkah untuk mengetepikan hukuman dan sabitan, kata peguamnya.

Dipetik FMT, Guok Ngek Seong berkata beliau telah menerima arahan daripada wartawan itu untuk memfailkan rayuan di Mahkamah Tinggi dan pada masa yang sama menggesa hakim menggunakan kuasa semakannya untuk membetulkan "perintah yang sangat tidak sah dan tidak teratur".

"Permohonan itu akan difailkan esok kerana keputusan majistret melanggar Seksyen 425A (1) Kanun Prosedur Jenayah," katanya.

Guok berkata pihak pendakwaan tidak mengemukakan Rewcastle Brown di mahkamah pada September 2021 dan beliau didakwa tanpa kehadirannya.

"Polis tahu lokasi beliau di London tetapi tidak mengambil langkah untuk membawanya ke Malaysia," katanya.

Peguam itu berkata perbicaraan tertuduh hanya boleh diteruskan tanpa kehadiran mereka jika mereka berkecuali selepas menuntut perbicaraan.

"Tertuduh kemudian dianggap telah mengetepikan haknya untuk hadir pada perbicaraan," katanya.

Harian Metro melaporkan Majistret Nik Mohd Tarmizie Nik Mohd Shukri mendapati dia bersalah atas tuduhan fitnah jenayah dan menjatuhkan hukuman, walaupun tidak hadir di mahkamah.

Mahkamah memerintahkan hukuman penjara itu bermula hari ini.


Post a Comment

Previous Post Next Post