Fitnah: Rewcastle Brown dijatuhi hukuman penjara 2 tahun

Foto - FMT

Mahkamah Majistret Kuala Terengganu telah menjatuhkan hukuman penjara dua tahun terhadap editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown kerana memfitnah Sultanah Nur Zahirah dalam bukunya mengenai 1MDB.

Dipetik FMT bahawa Majistret Nik Mohd Tarmizie Nik Mohd Shukri mendapati dia bersalah atas tuduhan fitnah jenayah. 

Hukuman penjara itu berkuat kuasa serta merta walaupun Rewcastle Brown tidak berada di mahkamah dan kes itu diteruskan tanpa kehadiran dia.

Waran tangkap terhadapnya telah dikeluarkan ketika dia didakwa pada 2021.

Secara berasingan pada 2018, Sultanah Nur Zahirah dari Terengganu telah memfailkan saman fitnah terhadap penerbit Rewcastle Brown, Chong Ton Sin dan pencetak Vinlin Press Sdn Bhd, mendakwa penulis telah membuat kenyataan yang berbeza dalam buku itu.

Dalam kes itu, Sultanah dianugerahkan ganti rugi RM300,000 pada Disember selepas Mahkamah Rayuan mendapati Rewcastle Brown, Chong dan Vinlin Press bertanggungjawab atas fitnah.

Sultanah Nur Zahirah mendakwa dalam saman sivil itu bahawa kenyataan tertentu dalam buku itu boleh diambil bermaksud baginda terlibat dalam amalan rasuah dan telah mencampuri urusan pentadbiran Terengganu, selain menggunakan statusnya untuk mempengaruhi penubuhan Terengganu Investment Authority atau TIA.

Beliau juga mendakwa kenyataan itu telah menafsirkannya sebagai telah membantu ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho, atau Jho Low, untuk menjadi penasihat TIA. - FMT


Post a Comment

Previous Post Next Post