Pakatan diminta tangani kenyataan antagonis ahli-ahli

 

Foto - FB DS Zahid

DS Zahid meminta pemimpin Pakatan Harapan (PH) untuk menegur ahli mereka yang membuat komen "antagonistik" berhubung keputusan Lembaga Pengampunan terhadap bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Dipetik The Star Online, Pakatan diminta untuk menuntut permohonan maaf daripada anggota mereka yang mengkritik keputusan Lembaga Pengarah untuk mengurangkan hukuman penjara dan denda ke atas DS Najib.

"Kami telah mengkaji pendapat antagonistik individu tertentu dalam parti tertentu - walaupun dalam Umno terdapat beberapa 'kacang hantu' ini (hantu kecil)," kata Ahmad Zahid kepada pemberita semalam.

"Selagi komen dan pendapat ini tidak diperkatakan oleh pemimpin utama parti, kita tidak menganggap komen-komen itu sebagai datang secara rasmi daripada parti-parti," katanya.

"Bagaimanapun, saya meminta pemimpin parti menegur ahli-ahli yang telah menulis komen sedemikian untuk memadam mereka dan memohon maaf. Ini akan menghentikan permusuhan dan menenangkan keadaan," responnya terhadap bekas Ahli Parlimen DAP Tony Pua, yang dituduh Umno melampaui batas dengan kenyataannya.

Pua disiasat di bawah Akta Hasutan kerana komennya mengenai keputusan Lembaga Pengarah untuk mengurangkan hukuman penjara DS Najib daripada 12 kepada enam tahun, dan mengurangkan denda bekas perdana menteri itu daripada RM210 juta kepada RM50 juta.

DS Najib didapati bersalah atas tuduhan salah guna kuasa dan pecah amanah jenayah dalam kes berkaitan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Sebagai tindak balas kepada keputusan itu, Pua, yang merupakan antara watak utama dalam menghebahkan skandal 1MBD, telah meminta seseorang untuk menghantarnya ke penjara sebagai pertukaran kerana dibayar RM50 juta.

Selepas beberapa laporan dibuat, polis mengumumkan bahawa ia sedang menyiasat Pua kerana komennya mempunyai "unsur-unsur menghasut orang ramai untuk membenci dan menghina institusi diraja," khususnya kuasa Raja untuk memberikan pengampunan.

Di sebalik kritikan Pua, Ahmad Zahid menegaskan ia tidak akan menjejaskan hubungan antara Umno dan DAP, ahli komponen gabungan Pakatan.

"Hubungan antara Umno dan DAP tidak terjejas selepas keputusan dibuat Lembaga Pengampunan tetapi sebagai gabungan dalam kerajaan Madani, kita perlu menghormati pendapat masing-masing."

Post a Comment

Previous Post Next Post