Akta Penjara membenarkan kerajaan bebaskan Najib - bekas hakim

 

Foto - FMT

Menurut bekas hakim Mahkamah Rayuan, kerajaan mempunyai kuasa untuk membebaskan DS Najib Razak dari penjara di bawah peruntukan Akta Penjara 1955 walaupun Lembaga Pengampunan hanya memberikan pengurangan hukumannya kepada bekas perdana menteri itu.

Dipetik FMT, Hamid Sultan Abu Backer berkata Bahagian 43 Akta Penjara 1955 membenarkan pembebasan sesiapa saja yang dipenjarakan "di bawah lesen" tetapi "tertakluk kepada peraturan yang dibuat oleh menteri".

Peruntukan itu juga menyatakan bahawa syarat-syarat untuk pembebasan sesiapa saja "boleh ditentukan dalam lesen".

Penjara berada di bawah tanggungjawab menteri dalam negeri.

"Dalam pandangan saya yang dipertimbangkan, jika kerajaan ingin Najib dibebaskan di bawah lesen di bawah Akta tersebut, mereka boleh melakukannya sudah lama.

"Ia juga boleh dilakukan atas dasar-dasar yang boleh diadili setelah keputusan tidak sebulat suara seorang hakim Mahkamah Persekutuan dalam permohonan semakan tahun lalu," katanya.

Walau bagaimanapun, katanya tidak terdapat peraturan yang sedia ada di mana Najib boleh dibebaskan, dan bahawa peraturan mungkin perlu diletakkan oleh menteri untuk tujuan tersebut.

Hamid berkata proses ini adalah bebas dari sebarang permohonan kepada Lembaga Pengampunan dan bahawa "bola kini berada di tangan kerajaan".

"Saya agak terkejut Najib dan Umno tidak mengangkat perkara ini dengan kerajaan pada hari ini," tambahnya.

DS Najib telah disabitkan bersalah atas tujuh tuduhan penyalahgunaan kuasa, pengubahan wang haram, dan pengkhianatan amanah melibatkan RM42 juta dalam dana milik SRC International, sebuah subsidiari terdahulu 1MDB.

Beliau memulakan tempoh penjara asalnya selama 12 tahun pada 23 Ogos 2022, selepas penolakan rayuan terakhirnya oleh sebuah panel Mahkamah Persekutuan lima ahli yang dipengerusikan oleh Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat.

Pada Mac tahun lalu, panel mahkamah tertinggi yang berasingan yang terdiri daripada lima ahli menolak permohonan semakan keputusan dalam rayuan terakhir DS Najib, memadamkan harapan terakhir bekas perdana menteri itu melalui jalan perundangan dalam kes tersebut.

Hakim Besar Sabah dan Sarawak Rahman Sebli, yang mengendalikan panel pendengaran permohonan semakan, menyampaikan pendapat tidak sebulat suara dalam kes itu, menyatakan bahawa DS Najib tidak diberikan perbicaraan yang adil kerana beliau tidak mempunyai perwakilan undang-undang semasa rayuan terakhirnya.

Menurut Rahman, itu merupakan satu kesalahan keadilan, kerana, walaupun "rayuan berapi-api", peguam pilihan Najib, Hisyam Teh Poh Teik, tidak dibenarkan masa penyediaan yang mencukupi, dan akibatnya tidak dapat membuat hujahan mengenai kelebihan rayuan itu.

Pada hari Jumaat lepas, Lembaga Pengampunan mengumumkan bahawa hukuman penjara Najib telah dikurangkan dari 12 tahun kepada enam tahun, dan bahawa beliau akan dibebaskan pada 23 Ogos 2028.

Denda beliau sebanyak RM210 juta juga telah dikurangkan kepada RM50 juta. Walau bagaimanapun, beliau akan perlu menjalani satu tahun tambahan dalam hukuman penjara jika beliau gagal membayar denda tersebut.


Post a Comment

Previous Post Next Post