MB Selangor tolak PAS ambil alih kerajaan negeri

 

Imej: MyPicWiki

Cita-cita PAS untuk mengambil alih kerajaan negeri pada pilihan raya umum akan datang adalah tidak praktikal, kata Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari.

Katanya, parti dan gabungan lain turut mencuba nasib sama namun gagal berbuat demikian sejak Pakatan Harapan (PH) menang pada tahun 2008 termasuk Barisan Nasional (BN).

"BN mempunyai matlamat yang sama ketika mereka adalah musuh kita, tetapi syukurlah kita berjaya mempertahankan negeri ini.

"Sekarang, dengan BN dan PH (sebagai sekutu), kita menguasai Selangor," katanya dipetik dalam forum Free Malaysia Today.

PH mula mentadbir Selangor pada 2008 yang ketika itu dipimpin Tan Sri Khalid Ibrahim sehingga tahun 2014, dan PH kekal berkuasa sejak itu.

Ketika ini, pakatan PH dan BN memegang 34 daripada 56 kerusi di DUN berkenaan.

Sebelum itu, Ketua Penerangan PAS Selangor berharap kempen "PAS untuk Semua" dapat membantu merampas negeri itu daripada gabungan pemerintah.

Dalam perkembangan berasingan, Amirudin turut mempersenda dakwaan Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor bahawa Kedah akan menduduki tempat teratas pelaburan asing negara sekiranya Kuala Lumpur dan Selangor tidak wujud.

Menyangkal dakwaan itu, Amirudin berkata, beliau berharap negeri utara akan berubah secara drastik.

"Mungkin, ia akan menjadi seperti New York dan Washington DC suatu hari nanti. Saya berdoa untuk kejayaannya," katanya.

Julai lalu, MB Kedah itu turut membuat dakwaan sama dengan mengatakan Kedah lebih maju berbanding Selangor jika terletak bersebelahan Kuala Lumpur. - Malay Mail

Post a Comment

Previous Post Next Post