Peguam DS Najib gesa kerajaan arah 'Man on the Run' diturunkan

 

Foto - FMT

Peguam DS Najib Razak memohon supaya kerajaan mengarahkan Netflix untuk menurunkan tayangan dokumentari "Man on the Run" daripada diterbitkan di Netflix.

Firma guaman Shafee & Co berkata, "Man on the Run" yang ditulis oleh Cassius Michael Kim adalah sub judice dan prejudis kepada pembelaan Najib dalam perbicaraan 1MDB yang sedang berlansung.

Dokumentari itu berkisar tentang peranan ahli perniagaan dalam buruan Jho Low yang terlibat dengan 1MDB. Ia telah ditayangkan di pawagam tempatan Oktober lalu dan kini tersedia di Netflix.

"Kenyataan yang dibuat oleh wawancara (dalam dokumentari itu) juga merupakan satu bentuk penghinaan mahkamah," kata firma itu.

Menurut peguam itu, beberapa personaliti telahmembuat kenyataan sub judice mengenai rancangan itu termasuk bekas peguam negara, Tommy Thomas, Duta AS ke Malaysia John Mallet, editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown, bekas pegawai FBI Charles O'Neal dan David Smith, Tony Pua dan DS Anwar Ibrahim.

Peguam itu meminta Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil dan Suruhanjaya Komunikasi danMultimedia Malaysia (SKMM) memastikan dokumetasi itu dibawa keluar dari udara.

Mereka juga menggesa kerajaan mengambil tindakan terhadap kru produksi Kim kerana mengedarkan kandungan yang menyinggung perasaan.

Peguam Shafee Abdullah sebelum ini pada Isnin mengadu kepada Mahkamah Tinggi berkata peguamnya berhasrat meminta kerajaan campur tangan dalam perkara itu.

Pada 2021, menteri komunikasi dan multimedia ketika itu Annuar Musa berkata undang-undang sedia ada Malaysia tidak boleh digunakan kepada mereka yang menyediakan perkhidmatan penstriman dalam talian serta syarikat yang beroperasi dari luar negara.

Bagaimanapun, beliau berkata kerajaan bersedia untuk mengadakan libat urus dengan penyedia perkhidmatan bagi mengkaji semula penyiaran kandungan yang dianggap "amat tidak sesuai" kepada penonton Malaysia.

Najib sedang dibicarakan atas 25 pertuduhan salah guna kuasa dan pengubahan wang haram berhubung dakwaan dana 1MDB berjumlah RM2.28 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun AmBank beliau antara Februari 2011 dan Disember 2014. - FMT

Post a Comment

Previous Post Next Post