Pegawai kanan Hamas Saleh al-Arouri terbunuh di pinggir bandar Beirut

 

Foto - Aljazeera

Pegawai kanan Hamas, Saleh al-Arouri telah terbunuh dalam serangan dron israel di pinggir bandar selatan Beirut, Dahiyeh, kata kumpulan Palestin dan media Lubnan.

Al-Arouri telah dibunuh pada hari Selasa dalam "serangan zionis yang khianat", kata Hamas di saluran rasminya. Ahli biro politik Hamas, Izzat al-Sharq menyebutnya sebagai "pembunuhan pengecut".

Al-Arouri ialah seorang pegawai kanan dalam biro politik Hamas dan diketahui terlibat secara mendalam dalam hal ehwal ketenteraannya. Dia sebelum ini mengetuai kehadiran kumpulan itu di Tebing Barat yang diduduki.

Samir Findi Abu Amer dan Azzam Al-Aqraa Abu Ammar, pemimpin sayap bersenjata Hamas - Briged Qassam - turut terbunuh, kata Hamas dalam mesej di saluran Telegramnya.

Terdahulu, Agensi Berita Nasional Lubnan berkata letupan itu membunuh sekurang-kurangnya enam orang dan ia dilakukan oleh dron israel.

Hamas berkata pembunuhan al-Arouri tidak akan "melemahkan tentangan berani yang berterusan" di Gaza, di mana pejuang kumpulan Palestin sedang bertempur dengan tentera darat israel.

“Ia membuktikan sekali lagi kegagalan musuh untuk mencapai mana-mana matlamat agresifnya di Semenanjung Gaza,” kata Izzat al-Rishq dalam satu kenyataan.

Pemimpin tertinggi kumpulan itu Ismail Haniyeh mengutuk serangan itu sebagai "tindakan pengganas", pencabulan kedaulatan Lubnan, dan perluasan lingkaran permusuhan israel terhadap Palestin.

Haniyeh berkata dalam kenyataan di televisyen bahawa Hamas "tidak akan pernah dikalahkan".

Mark Regev, penasihat kepada Bbenjamin Nnetanyahu, memberitahu MSNBC bahawa israel tidak bertanggungjawab ke atas serangan itu tetapi "sesiapa yang melakukannya, mesti jelas bahawa ini bukan serangan ke atas negara Lubnan".

“Sesiapa yang melakukan ini melakukan serangan pembedahan terhadap kepimpinan Hamas,” kata Regev dalam satu wawancara.

Perdana Menteri Lubnan Najib Mikati mengecam pembunuhan itu. Dalam satu kenyataan menyatakan bahawa serangan itu "bertujuan untuk menarik Lubnan ke dalam fasa baru konfrontasi" dengan israel ketika Hizbullah telah berbalas tembakan rentas sempadan setiap hari dengan israel di utara israel, kata kenyataan itu.

Dilaporkan Al Jazeera dari Beirut bahawa terdapat "panik" di ibu kota Lubnan selepas serangan itu.

“Pembunuhan yang disasarkan membuatkan ramai orang di ibu negara merasakan konflik ini boleh meluas dan boleh meningkat, dan semua mata kini tertumpu kepada reaksi Hizbullah,” kata Khodr.

Iran, yang menyokong kedua-dua Hamas dan Hizbullah, berkata pembunuhan al-Arouri akan mewujudkan lebih banyak tentangan terhadap israel, lapor media negaranya.

“Darah syuhada sudah pasti akan mencetuskan satu lagi lonjakan dalam urat penentangan dan motivasi untuk memerangi penjajah Zionis bukan sahaja di Palestin tetapi juga di rantau ini dan di kalangan semua pencari kebebasan di seluruh dunia,” kata jurucakap Kementerian Luar Iran, Nasser Kanaani.

Kanaani mengutuk pencabulan kedaulatan dan integriti wilayah Lubnan.

Nnyetanyahu telah mengancam untuk membunuh al-Arouri lama sebelum serangan terbaru israel ke atas Semenanjung Gaza.

Penganalisis politik israel, Akiva Eldar memberitahu Al Jazeera, pembunuhan itu merupakan satu kejayaan yang amat diperlukan untuk Nnyetanyahu.

Imad Harb, pengarah penyelidikan di Pusat Arab Washington DC, bersetuju, berkata israel melakukan serangan itu untuk mencari apa yang telah menjadi kemenangan yang sukar difahami.

“Setakat ini, israel tidak dapat menyebut kemenangan di Gaza, jadi membunuh pemimpin Hamas sebahagiannya adalah sesuatu yang mereka mahu lakukan,” katanya kepada Al Jazeera. “Ini adalah pencapaian untuk israel dan untuk ahli politik Israel.”

Sejak tentera Israel dan Hizbullah mula berbalas tembakan merentasi sempadan Lubnan-Israel pada 8 Oktober, pertempuran sebahagian besarnya tertumpu beberapa kilometer di dalam setiap negara. Tetapi pada beberapa kali, tentera udara israel telah memukul apa yang dikatakan sebagai kedudukan Hizbullah lebih dalam di dalam Lubnan.

Harb berkata pembunuhan al-Arouri adalah "peningkatan berbahaya" kerana ia berlaku di kawasan operasi Hizbullah, jauh dari sempadan.

Harb meramalkan Hizbullah berkemungkinan akan meningkatkan serangan ke atas israel sebagai tindak balas terhadap pembunuhan itu tetapi akan mengelakkan konflik menjadi perang habis-habisan.

Sementara itu, masjid di Arura, iaitu kampung halaman pemimpin Hamas yang terbunuh di Tebing Barat, rakyat Palestin berkumpul untuk meratapi kematian al-Arouri.

Protes dan perhimpunan juga berlaku di Ramallah dan beberapa bandar berdekatan, seperti Deir Qaddis.

Mogok di Ramallah juga telah diadakan pada hari Rabu. - Aljazeera






Post a Comment

Previous Post Next Post