Lebih 30 terbunuh ketika serangan udara Israel semakin hebat di selatan Gaza #CeasefireNow

 

Video - MoTaz X.com

Lelaki Palestin ditembak mati di Tebing Barat

Seperti yang dilaporkan Al-Jazeera, seorang lelaki Palestin, Adnan Issam Zaid, 21, ditembak mati pagi ini oleh puak israel, lapor WAFA Palestin. Pembunuhan itu berlaku semasa serbuan israel di Qalqilya, Tebing Barat.

Setakat ini lebih daripada 250 orang telah terbunuh di Tebing Barat sejak permulaan perang, lebih satu perempat adalah dari kalangan kanak-kanak di bawah umur.

Selain itu, menurut Suruhanjaya Hal Ehwal Tahanan Palestin, lebih 3,400 orang telah ditahan sejak 7 Oktober.

Operasi israel di kem Ain al-Sultan

Rakaman telah dimuatnaik mengenai operasi ketenteraan israel di kem Ain al-Sultan, utara Jericho, di Tebing Barat.

Video, yang disiarkan di Telegram, menunjukkan berpuluh-puluh kenderaan tentera israel membuat pusingan melalui jalan-jalan kem. Suasana di kem itu "melemaskan" ketika tentera menyerbu rumah.

Serangan israel semalaman telah dilakukan secara kerap sejak 7 Oktober. Di Tebing Barat, sekurang-kurangnya 254 rakyat Palestin telah dibunuh oleh tentera dan peneroka israel.

Puak israel minta penduduk Khan Younis tinggalkan zon tertentu

israel menyeru penduduk dari kawasan kejiranan tertentu di selatan Khan Younis supaya berpindah ke kawasan lain.

Amaran itu datang melalui sistem pemindahan baharu yang menurut israel dihuraikan untuk orang awam mengelak daripada menjadi sasaran.

Sejak Jumaat, tentera israel mula menggugurkan risalah yang menunjukkan peta Gaza dibahagikan kepada beribu-ribu "blok" bernombor. Setiap kertas mempunyai kod QR yang memaut ke peta. Penduduk diminta mengimbas kod dan mengenal pasti zon mereka untuk dapat mengikuti arahan tentera israel sekiranya mereka menyasarkan zon rumah mereka.

Bukan mudah bagi rakyat Palestin di Gaza untuk dapat melakukannya memandangkan sambungan internet yang sangat terhad disebabkan oleh pengeboman israel dan memutuskan talian komunikasi.

Terdapat juga persoalan tentang ke mana mereka akan pergi kerana berpuluh-puluh ribu orang berlindung di kawasan di seberang selatan selepas melarikan diri dari utara. -  Al-Jazeera

Lebih 30 terbunuh pada sebelah pagi

Dilaporkan Al-Jazeera bahawa lebih 30 orang terbunuh pagi ini ketika serangan udara Israel melanda kawasan di bandar selatan Khan Younis dan Rafah.

"Sehingga malam tadi serangan udara yang berterusan telah merosakkan sebahagian besar bahagian timur Khan Younis dengan penduduk diarah dengan nada mengancam untuk berpindah ke sebelah barat bandar atau ke bandar Rafah," kata Mahmoud.

“Tetapi apabila orang ramai mula melarikan diri ke sana [Rafah], mereka diserang, mengesahkan fakta bahawa tiada tempat selamat di Gaza,” kata Mahmoud.

Beratus-ratus penduduk masih terkandas di kawasan sasaran Khan Younis kerana jalan utama menuju ke bahagian lain di bandar itu atau lebih jauh ke selatan telah musnah atau rosak teruk, tambahnya.

Sementara itu di utara, pekerja penyelamat mengeluarkan sekurang-kurangnya 10 mayat dari bawah runtuhan ketika serangan israel memusnahkan 50 rumah kediaman. -  Al-Jazeera

Keadaan hospital Gaza 'tidak dapat dibayangkan', kata WHO

Keadaan di hospital al-Nassar di selatan Gaza adalah "tidak mencukupi", kata ketua WHO selepas lawatan ke kemudahan perubatan di kawasan yang dikepung itu.

Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata pada hari Sabtu bahawa kemudahan itu penuh sesak dengan 1,000 pesakit - lebih tiga kali ganda kapasitinya - dengan pesakit memenuhi "setiap sudut".

"Pesakit sedang menerima rawatan di atas lantai, menjerit kesakitan," kata Ghebreyesus. "Keadaan ini tidak mencukupi - tidak dapat dibayangkan untuk penyediaan penjagaan kesihatan. Saya tidak dapat mencari kata-kata yang cukup kuat untuk menyatakan kebimbangan kami terhadap apa yang kami saksikan."

Ceasefire Now ! 



Post a Comment

Previous Post Next Post