Emir Kuwait Sheikh Nawaf meninggal dunia pada usia 86 tahun

 

Foto - CNN Indonesia

“Dengan kesedihan dan kedukaan yang besar, kami – rakyat Kuwait, negara Arab dan Islam, dan rakyat yang mesra dunia – berkabung dengan Almarhum Yang Amat Mulia amir, Syeikh Nawaf Al Ahmad Al Jaber Al Sabah, yang mangkat kepada Tuhannya. hari ini,” kata Sheikh Mohammed Abdullah al-Sabah, dalam satu kenyataan yang disiarkan di televisyen negara itu pada hari Sabtu.

Pihak berkuasa tidak memberikan punca kematiannya, tetapi mengumumkan permulaan tempoh berkabung rasmi selama 40 hari dan penutupan pejabat kerajaan selama 3 hari. lapor Al-Jazeera.

Sheikh Nawaf mengangkat sumpah pada September 2020 selepas kematian abang tirinya, Sheikh Sabah al-Ahmad al-Jaber al-Sabah, di Amerika Syarikat pada usia 91 tahun.

“Ini adalah hari yang sangat menyedihkan bagi Kuwait. Syeikh hanya berbuat baik kepada negara. Warisannya akan dikenang dengan penuh kasih sayang,” kata Bader al-Saif, seorang profesor sejarah di Universiti Kuwait. "Era beliau terkenal walaupun ia adalah yang ketiga terpendek dalam sejarah Kuwait."

Sheikh Nawaf pernah memegang jawatan tertinggi sebelum ini sebelum mengambil alih kuasa. Beliau telah dinobatkan sebagai pewaris pada tahun 2006

Sheikh Nawaf memegang jawatan tinggi selama beberapa dekad sebelum beliau mengambil alih kuasa. Dinobatkan sebagai pewaris pada 2006, beliau berkhidmat sebagai menteri pertahanan ketika tentera Iraq menyerang emirat yang kaya dengan minyak itu pada tahun 1990. Beliau juga bekerja sebagai menteri dalam negeri dalam menghadapi cabaran daripada kumpulan bersenjata.

"Dia dikenali sebagai emir pengampunan," kata al-Saif.

“Beliau telah mengetuai perdamaian terbesar dalam sejarah Kuwait moden dengan beberapa siri pengampunan, pembebasan banduan dan kewarganegaraan. Beliau juga telah membuka diri kepada pembangkang dan membuka parlimen semula kepada semua suara, dan membuka diri untuk mengambil alih peranan kerajaan untuk mengundi speaker dewan, yang benar-benar penting kepada kedudukan rakyat dan pendapat umum.”

Sheikh Meshaal dinamakan pengganti

Putera mahkota Kuwait yang juga abang tirinya, Sheikh Meshaal al-Ahmad al-Jaber al-Sabah, 83, telah dinamakan sebagai emir baharu, menurut satu kenyataan daripada Issa Al-Kandari, timbalan perdana menteri dan menteri negara bagi hal ehwal kabinet.

Pengganti Sheikh Meshaal adalah "orang dalam dan orang luar pada masa yang sama", kata al-Saif.

“Beliau telah menemani emir dalam semua keputusan dan amalan kerajaan mereka. Dia datang dengan tujuan untuk mengekalkan apa yang Kuwait ada dan untuk memajukannya. Penggantian telah berjalan lancar di Kuwait. Ia berpandukan perlembagaan dan proses ini akan berlaku semasa kita bercakap pada hari-hari akan datang,” tambahnya.

Semasa Sheikh Nawaf menjadi emir tiga tahun lalu, beliau mengemudi ekonomi Kuwait melalui krisis yang disebabkan oleh kejatuhan harga minyak yang menyaksikan penarafan kredit negara itu dipotong oleh agensi antarabangsa pada 2020.

Beliau mengakui cabaran "serius" dalam ucapan perasmiannya pada masa itu dan kerajaan berbelanja banyak iaitu dengan menggandakan hutang awam dalam 18 bulan untuk membimbing negara menempuh pandemik COVID-19. Dia membuat sedikit perubahan dramatik.

Pada akhir bulan November lalu, Sheikh Nawaf dikejarkan ke hospital kerana penyakit yang tidak dinyatakan, lapor KUNA. Sejak itu, negara yang kaya dengan minyak itu menunggu berita tentang kesihatannya.

Ketika pemerintahannya, Sheikh Nawaf telah beberapa kali menyerahkan kuasa kepada timbalannya kerana menghadapi rawatan kesihatan dan sebagainya. Sebelum itu, beliau juga dilaporkan pernah ke Amerika Syarikat untuk menjalanai rawatan iaitu pada Mac 2021. 

Dilahirkan pada 1937, Sheikh Nawaf adalah anak kelima kepada almarhum pemerintah Kuwait dari 1921 hingga 1950, Sheikh Ahmad al-Jaber al-Sabah.

Dia mendapat persekolahan menengah di Kuwait tetapi tidak melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi.

Beliau memulakan kerjaya politiknya pada usia 25 tahun sebagai gabenor wilayah Hawalli.

Perdana Menteri Malaysia dan Isteri rakam takziah

Dipetik BERNAMA, Perdana Menteri, DS Anwar Ibrahim dan isteri, DS Wan Azizah merakamkan ucapan takziah kepada keluarga diraja Kuwait atas kemangkatan Emir Kuwait, Sheikh Nawaf Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabah.

Perdana Menterijuga berkata, sumbangan almarhum kepada pengukuhan hubungan antara  Malaysia dan Kuwait akan sentiasa dikenang.

"Saya dan Azizah ingin menzahirkan rasa simpati dan ucapan takziah kepada keluarga diraja dan rakyat Kuwait atas pemergian Yang Amat Mulia Sheikh Nawaf Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabah.

"Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas rohnya danmenempatkannya dalam kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh," katanya dalam satu kenyataan di X.com.


Post a Comment

Previous Post Next Post