Mesej rakyat Palestin kepada dunia: 'Berhenti tidur dan bangun'

 

Foto - Freepik

Mesej rakyat Palestin kepada dunia: 'Berhenti tidur dan bangun'

Al-Jazeera melaporkan bahawa ramai penduduk di Gaza mencari perlindungan dan rawatan di pusat perubatan di Jabalia al-Balad. Ramai daripada mereka adalah wanita dan kanak-kanak.

"Mereka menyasarkan kanak-kanak yang tidak bersalah," kata salah seorang sambil menggendong anaknya. “Kami menerima kunjungan orang miskin, tidak berdaya dan terlantar yang tidak mendapat tempat di sekolah. Tentera Israel telah menyasarkan kami semua di dalam rumah kami.”

Seorang lagi warga Palestin menuduh tentera Israel melakukan "pembunuhan beramai-ramai".

“Mesej kami kepada dunia ialah cukuplah… berhenti tidur dan bangun. Tidakkah anda merasakan bahawa kami adalah sebahagian daripada manusia?" katanya

Seorang profesional perubatan di hospital itu berkata sistem penjagaan kesihatan di utara Gaza telah runtuh dan menggesa "gencatan senjata segera".

“Pasukan perubatan sudah letih. Keadaan adalah malapetaka. Kami sedang menghadapi pembunuhan beramai-ramai.” Katanya.

Bapa tawanan menuduh tentera Israel tahu dengan 'siapa dia berurusan'

Dalam pada itu, bapa tawanan yang dibunuh menuduh tentera Israel mengetahui 'siapa dia berurusan'

Avi Shamriz, bapa kepada salah seorang daripada tiga tawanan yang tersilap bunuh oleh puak Israel di utara Gaza, telah menuduh askar yang menembak mereka mengetahui apa yang dia lakukan.

"Adalah jelas bahawa dia tahu dengan siapa dia berurusan," Katanya.

Alon Shamriz, bersama dua tawanan lain, terbunuh selepas lebih dua bulan ditahan oleh pejuang Hamas, ketika dia bergerak ke arah askar, tidak berbaju dan melambai kain putih.

Insiden itu mencetuskan kemarahan dan kecaman di kalangan keluarga tawanan yang masih tinggal, menyemarakkan lagi desakan agar pihaknya menyatakan rancangan yang jelas untuk pembebasan mereka.

Harga minyak meningkat selepas serangan Houthi di Laut Merah

Harga minyak telah meningkat hampir 1 peratus dalam perdagangan Asia, kerana serangan Houthi ke atas kapal di Laut Merah dan eksport yang lebih rendah dari Rusia mencetuskan kebimbangan bekalan.

Minyak mentah Brent naik 0.4 peratus kepada AS$76.87 setong pada pagi Isnin, manakala minyak mentah AS West Texas Intermediate naik 0.5 peratus kepada AS$71.77 setong.

Serangan ke atas kapal oleh Houthi Yaman telah memaksa gergasi perkapalan Denmark AP Moller-Maersk, Hapag-Lloyd Jerman, syarikat Perancis CMA CGM, OOCL yang berpangkalan di Hong Kong dan Mediterranean Shipping Co milik Itali-Swiss untuk menghentikan penghantaran melalui Laut Merah.

Foto - Freepik

Post a Comment

Previous Post Next Post