SRC: Keputusan Permohonan Merujuk Siasatan ke atas Nazlan ke Mahkamah Persekutuan

 

IMEJ: FMT

Mahkamah Tinggi telah menetapkan 17 Januari tahun depan untuk membuat keputusan sama ada untuk membenarkan permohonan oleh Muda merujuk isu-isu perlembagaan yang timbul daripada siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas Keadilan Nazlan Ghazali ke Mahkamah Persekutuan untuk penentuan.

Hakim Ahmad Kamal Md Shahid memberitahu peguam Muda, Lim Wei Jiet, dan peguam persekutuan kanan Ahmad Hanir Hambaly, yang mewakili SPRM, bahawa mahkamah memerlukan masa untuk mengkaji hujahan kedua-dua pihak.

Muda ingin mahkamah tertinggi menentukan sama ada SPRM mempunyai kuasa dan bidang kuasa untuk menyiasat seorang hakim mahkamah tinggi yang sedang berkhidmat kerana melanggar Etika Hakim 2009 dan memimpin kes walaupun terdapat konflik kepentingan.

Parti pembangkang itu mengemukakan tuntutan undang-undang pada April dengan tujuan untuk mengisytiharkan sebagai tidak sah dan tidak berperlembagaan penemuan agensi bahawa Nazlan mungkin telah melanggar etika kehakiman dan bertindak dalam konflik kepentingan semasa memimpin perbicaraan SRC International Najib Razak di Mahkamah Tinggi.

Pada awal hari ini, Lim memberitahu mahkamah bahawa perkara itu harus dirujuk ke Mahkamah Persekutuan untuk penentuan.

"Jika mahkamah tidak mengambil tanggungjawab SPRM, ia akan terus melanggar kuasanya," tambahnya.

Walau bagaimanapun, Hanir membantah, mengatakan Mahkamah Persekutuan sudah memutuskan perkara serupa dalam tuntutan terhadap SPRM oleh tiga peguam, termasuk almarhum Haris Ibrahim.

Pada Februari, Mahkamah Persekutuan menyatakan bahawa siasatan SPRM terhadap Nazlan dilakukan tanpa mengikut protokol. Ia berkata badan penyiasatan harus berunding dengan ketua hakim sebelum memulakan siasatan terhadap hakim mahkamah tinggi yang sedang berkhidmat.

Mahkamah Persekutuan menambah bahawa kegagalan SPRM untuk memberitahu Ketua Hakim Tengku Maimun Tuan Mat tentang permohonan yang diinginkan menunjukkan kurangnya niat baik dari pihak penyiasat.

Hanir juga menunjukkan bahawa Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah menjawab semua soalan yang berkaitan dengan siasatan terhadap Nazlan di Dewan Negara.

Anwar memberitahu Dewan Negara bahawa penemuan SPRM tidak menunjukkan bahawa suatu kesalahan jenayah telah dilakukan. Pejabat Peguam Negara bersetuju dengan kesimpulan itu, kata perdana menteri.

Pada 28 Julai 2020, Nazlan menghukum Najib atas tuduhan penyalahgunaan kuasa, pecah amanah, dan pengubahan wang berjumlah RM42 juta yang dimiliki oleh SRC International, yang telah disimpan ke dalam akaun bank bekas perdana menteri itu.

Beliau dihukum penjara selama 12 tahun dan denda RM210 juta. Penghakiman dan hukuman itu ditegakkan oleh Mahkamah Rayuan pada 8 Disember 2021, dan Mahkamah Persekutuan pada 23 Ogos 2022.

Najib kini sedang menjalani hukuman penjara di penjara Kajang.

Post a Comment

Previous Post Next Post