Kebakaran: Siasatan Uptown Kota Damansara perlu dilakukan

 

Foto - The Star

Kebakaran yang merosakkan kira-kira 20 gerai di Uptown Kota Damansara di sini sepatutnya menjadi pengajaran tentang keselamatan bagi semua pihak berkuasa dan pemilik perniagaan, kata Pengerusi Gabungan Masyarakat Selamat Tan Sri Lee Lam Thye.

"Jika gerai-gerai itu mendapat lesen daripada pihak berkuasa tempatan, maka siasatan harus memberi tumpuan kepada mengenal pasti isu keselamatan yang mungkin telah terlepas pandang semasa proses kelulusan.

"Jika mereka tidak mendapat lesen, pihak berkuasa harus menyiasat bagaimana meningkatkan langkah-langkah penguatkuasaan yang sedia ada," katanya.

Klip video kebakaran, yang berlaku pada malam Isnin, menunjukkan kereta api melintasi trek tepat di atas kebakaran ketika api melibas satu gerai selepas yang lain.

Lee berkata kebakaran itu boleh menjadi lebih teruk disebabkan kedekatannya dengan trek Jalur MRT Kajang.

"Manakala trek itu sendiri mungkin selamat, kereta api yang melintasi mereka boleh diletakkan dalam risiko serius jika kebakaran itu lebih besar.

"Api boleh berpotensi merebak ke atas kereta api semasa ia melintas, yang tidak hanya akan mengganggu perkhidmatan MRT tetapi juga membahayakan nyawa penumpang," katanya.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor berkata panggilan kecemasan mengenai kebakaran diterima pada pukul 8.34 malam pada malam itu.

Tiada kemalangan jiwa dan api berjaya dikawal sekitar pukul 9 malam. 

- The Star Online

Post a Comment

Previous Post Next Post