Perbicaraan 1MDB Najib: Jasmine Loo bertemu dengan Jho Low dan sentiasa berhubung selama lima tahun terakhir

Foto - Malay Mail

Peguam syarikat milik kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Jasmine Loo Ai Swan, yang juga bekas peguam guaman atau peguam dalaman, sentiasa berhubung dengan buronan Malaysia, Low Taek Jho — lebih dikenali sebagai Jho Low — sepanjang lima tahun yang lalu, Mahkamah Tinggi mendengar hari ini.

Timbalan Komisioner Polis Foo Wei Min, yang merupakan penyiasat bagi perbicaraan 1MDB bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan pemulihan harta yang dibeli oleh Loo menggunakan dana 1MDB, mengesahkan perkara ini hari ini.

Foo memberi keterangan sebagai saksi pendakwaan ke-48 dalam perbicaraan 1MDB Najib ketika peguam utama pembelaan Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, menumpukan perhatian kepada Loo.

Shafee: Anda bersetuju dengan saya, Jasmine Loo sentiasa berhubung dengan Jho Low berkenaan dengan Tanore Finance Corp?

Foo: Dia sentiasa berhubung dengan Jho Low semasa dia melarikan diri selama lima tahun, tetapi dia tidak pernah memberitahu kami bahawa dia membincangkan tentang Tanore.

Shafee: Anda hanya tahu bahawa dia sentiasa berhubung dengan Jho Low?

Foo: Ya, mereka berhubung, ya, Jho Low sentiasa menghubunginya, tetapi bukan berkaitan dengan Tanore.

Beliau mengesahkan Loo mengatakan ini semasa siasatan polis.

Kemudian, Foo bersetuju dengan Shafee bahawa beliau mengetahui Loo telah bertemu dengan Low di China tidak lama sebelum penyerahannya kepada pihak berkuasa Malaysia baru-baru ini, kemudian menambah bahawa ini berlaku pada tahun 2019.

Shafee: Anda mengambil kenyataannya dan dia memberitahu anda bahawa dia pergi melihat Jho Low di China?

Foo: Itu benar, dia pergi melihat Jho Low di China.

Shafee: Tahun berapa?

Foo: 2019.

Apabila Shafee mencadangkan bahawa terdapat "pegawai-pegawai terdahulu 1MDB" yang hadir semasa Loo bertemu dengan Low di China, Foo hanya berkata "dengan dia ada beberapa pegawai lain". Shafee mencadangkan bahawa pegawai 1MDB terdahulu seperti Azmi Tahir dan Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi turut hadir, tetapi Foo berkata beliau tidak pasti.

Dalam kes ini, Najib menghadapi 21 tuduhan pengubahan wang, berikutan dakwaan beliau menerima RM2.08 bilion dana haram — asalnya milik anak syarikat 1MDB, 1MDB Global Investments Limited (1MDB GIL) — daripada akaun Falcon Private Bank Tanore Finance Corp, dan penggunaan dan pemindahan dana haram tersebut.

Tanore Finance Corp dimiliki oleh rakan sepupu Low, Tan Kim Loong.

Shafee memulakan siri soalannya mengenai Loo hari ini, selepas mengeluarkan dokumen kuasa wakil di mana beliau dinamakan sebagai pengendali akaun bank Tanore di Falcon Private Bank.

Selepas penangkapan Loo baru-baru ini di Kuala Lumpur, Foo mengesahkan bahawa beliau telah merekodkan kenyataannya pada bulan Ogos dan September sebagai sebahagian daripada pasukan penyiasatan pemulihan aset, sementara pasukan yang berasingan menjalankan siasatan berasingan mengenai kesalahan praduga.

Foo berkata dia tidak bertanya Loo bagaimana dia berurusan dengan Tanore kerana siasatannya hanya tertumpu kepada di mana dia menyimpan semua aset "yang dibelinya dengan menggunakan dana dari 1MDB" dan pemulihan aset tersebut yang berkaitan dengan keuntungan haram, dan bagaimana dana 1MDB digunakan untuk membeli beberapa harta olehnya "sebagai wakil untuk seseorang". Foo mengesahkan dia menjejaki aset-aset ini.

Antara perkara lain, Shafee mencadangkan bahawa Low menipu Loo dengan menyatakan bahawa Tanore dimiliki oleh keluarga diraja Saudi, tetapi Foo berkata dia tidak tahu mengenai perkara ini.

Foo mengesahkan dia telah menyiasat dan mendapati bahawa Najib tidak mempunyai akaun bank luar negara, bersetuju dengan Shafee bahawa memiliki akaun luar negara adalah salah satu cara penjenayah menyembunyikan keuntungan haram mereka.

Foo bersetuju bahawa Loo akan menjadi saksi penting untuk perbicaraan 1MDB berkenaan dengan 21 tuduhan pengubahan wang dan bahawa dia boleh memberi keterangan yang boleh merugikan atau mendukung Najib.

Shafee telah mencadangkan bahawa Loo boleh "menghantar ke dalam peti mati Datuk Seri Najib dengan empat paku untuk menguburnya lebih jauh atau keterangan beliau sebenarnya boleh mendukung Datuk Seri Najib dalam hal pengetahuan atau ketidakpengetahuan tentang wang itu."

Antara perkara lain, Foo mengatakan Loo memberitahu penyiasat bahawa dia "tidak mempunyai kawalan ke atas mana-mana akaun Tanore Finance Corp".

Apabila Shafee mencadangkan bahawa Loo dan Low sangat rapat, Foo berkata Loo adalah pembantu peribadi (PA) untuk Low.

"Yes, PA pada jenisnya, ke mana-mana dia pergi, dia akan membawa Jasmine Loo bersamanya untuk mesyuarat dan segala-galanya, jadi dia akan mengatur mesyuarat untuk Jho Low," kata Foo.

Shafee mencadangkan bahawa fungsi umum Loo adalah menjalankan dokumentasi undang-undang "untuk menjadikan apa yang menjadi transaksi haram kelihatan sebagai sah", tetapi Foo berkata dia menafikan tuntutan tersebut ketika kenyataannya direkodkan semasa penyiasatan.

"Dari kenyataan, dia menafikannya, dia berkata dia mempunyai akses yang sangat sedikit kepada dokumen undang-undang."

Apabila ditanya sama ada dia

 tahu Loo begitu rapat dengan Low sehingga dia pergi ke perlawanan akhir Piala Dunia bola sepak di Brazil dengannya dan dengan orang lain, Foo berkata dia tidak tahu mengenai perkara ini dan ini bukan sebahagian daripada siasatannya.

Shafee juga bertanya sama ada dia tahu Low telah membawa individu-individu ini masuk dengan jet peribadi ke perlawanan bola sepak tersebut dan bahawa Loo telah mengambil gambar semua orang dalam kumpulan itu di perlawanan akhir, tetapi Foo berkata dia tidak tahu.

Selepas pemeriksaan balas Shafee terhadap Foo, Timbalan Pendakwa Raya Najwa Bistamam kemudiannya memulakan pemeriksaan semula.

Perbicaraan 1MDB Najib sebelum hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah akan bersambung pada petang 5 Disember. Pada hari pertama perbicaraan, pendakwaan menyatakan mereka akan membuktikan bahawa Low adalah alter ego dan imej cermin Najib.


Post a Comment

Previous Post Next Post