Undang-undang anti-lompat mungkin akan dibentangkan - MB Pahang

imej via



Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail dilaporkan berkata beliau yakin DUN akan membentangkan undang-undang anti-lompat tidak lama lagi, ketika bimbang terdapat beberapa DUN akan bertindak khianat terdapat parti.

Selepas Perikatan Nasional (PN) melaungkan pertukaran kerajaan boleh dilakukan sekiranya Adun Barisan Nasional (BN) melompat parti, Wan Rosdy berkata dakwaan itu adalah usaha untuk mengelirukan pengundi.

“Sekarang ini, kita hanya mempunyai 24 wakil daripada kerajaan perpaduan di DUN. Untuk memperoleh majoriti dua pertiga, kita memerlukan 28 undi,” kata ADUN Jelai itu dipetik Free Malaysia Today.

Awal minggu ini, Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddin Yassin dilaporkan bahawa gabungan itu akan dapat mengambil alih pentadbiran Pahang jika memenangi pilihan raya kecil Pelangai dan membayangkan Timbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man akan dicalonkan sebagai menterinya. Calon MB ini menjadi kenyataan melalui pembelotan Adun Umno.

Wan Rosdy sebelum ini menafikan khabar angin tentang pembelotan itu, berkata cakap-cakap mengenai wakil BN yang menyeberang adalah pembohongan lawan politik untuk mempengaruhi pengundi pada pilihan raya kecil Sabtu ini.

“Kemenangan kerajaan perpaduan dalam pilihan raya kecil Parlimen Pulai dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Simpang Jeram bulan lepas adalah bukti penerimaannya oleh rakyat.

“Keputusan jelas menunjukkan apa yang mereka (PN) dakwa sebelum ini tidak menjadi kenyataan,” katanya.

PRK DUN Pelangai Sabtu ini akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru iaitu calon BN Datuk Amizar Abu Adam, Kasim Samat dari PN dan calon bebas Haslihelmy DM Zulhasni.

PRK Pelangai diadakan berikutan kematian Adun Umno dan Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif Pahang Datuk Johari Harun dalam nahas pesawat berhampiran Bandar Elmina di Shah Alam pada 17 Ogos.

Sumber


Post a Comment

Previous Post Next Post