Zahid harus kekal, kata pemimpin Umno

imej via

Pemimpin Umno Asnior yang sehaluan dengan Ahmad Zahid Hamidi telah menolak gesaan yang semakin meningkat terhadap presiden parti itu untuk berundur berikutan berulangnya nasib malang dalam pilihan raya negeri yang baru sahaja selesai.

Ahli Majlis Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi berkata pemergian Zahid tidak akan menyelesaikan masalah yang dihadapi parti itu dalam mendapatkan semula sokongan orang Melayu, yang dipercayai secara meluas menolak calon Barisan Nasional (BN) di enam negeri yang memihak kepada Perikatan Nasional (PN).

"Jangan menuding jari. Ini beban bersama. Suruh Zahid letak jawatan bukan jalan penyelesaian. Semua orang bertanggungjawab," katanya sambil menambah Pengerusi PN Muhyiddin Yassin tidak melakukan perkara yang sama apabila Bersatu kalah dalam pilihan raya negeri di Melaka dan Johor.

Walaupun kem Umno sebahagian besarnya membisu mengenai prestasi hambar parti itu, suara-suara telah muncul daripada sebilangan pemimpin yang menggesa untuk "perubahan", berhenti daripada memanggil Zahid untuk berundur.

Mereka termasuk Ketua Pemuda Umno, yang menggesa parti itu mendengar suara rakyat dan "berani berubah", dan bekas menteri besar Terengganu Idris Jusoh, yang menggesa Zahid menerima tanggungjawab atas kerugian dan meletakkan jawatan.

Zahid memainkan peranan penting dalam mengambil 30 ahli parlimen BN untuk menyokong pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri tahun lepas, satu strategi yang dilihat sebagai menyelamatkan kehadiran BN di Putrajaya walaupun berada di tempat terakhir dalam kalangan tiga gabungan utama – PH, PN, dan BN – secara umum pilihan raya tahun lepas.

Pada pilihan raya hujung minggu lalu, Umno telah dihapuskan di Kedah dan Terengganu, manakala hanya memenangi dua kerusi di Pulau Pinang dan Selangor dan satu kerusi di Kelantan. Parti itu hanya bersinar di Negeri Sembilan, memenangi 14 kerusi.

Secara keseluruhan, Umno hanya memenangi 19 daripada 108 kerusi yang ditandinginya, walaupun diberi laluan oleh PH untuk bertanding di kerusi campuran dan separa bandar.

Puad pula berkata ada cara untuk Umno mendapatkan semula sokongan orang Melayu.

“Menteri Umno mesti serius melihat agenda rakyat dan orang Melayu berjaya. Kuasa di tangan mereka.

"Sebab itu Umno mesti kekal dalam kerajaan perpaduan. PH-BN perlu kukuhkan kerjasama. Zahid sesuai untuk misi ini. Dia tidak perlu letak jawatan. Tidak perlu melatah."

Sumber


Post a Comment

Previous Post Next Post