Nahas Pesawat di Elmina: Kegagalan sistem mungkin bukan puncanya

Imej

Kegagalan fungsi sistem pesawat, faktor cuaca, kerosakan mengejut atau infrastruktur pembangunan sekitar di lapangan terbang mungkin menjadi punca pesawat hilang kawalan.

Bagaimanapun, bekas ketua Bahagian Latihan Penerbangan Malaysia (Jurutera Pesawat) Mohd Affnan Shariffudin berkata kegagalan sistem teknikal tidak selalu menjadi faktor utama pesawat hilang kawalan dan terhempas.

“Pesawat itu biasanya selamat walaupun dengan satu kegagalan enjin. Ia masih boleh mendarat dengan selamat. Ini (syarat) dalam pensijilannya. Jika tidak, ia tidak akan dibersihkan untuk terbang.

“Kegagalan fungsi boleh berlaku, tetapi kemungkinan (ia menyebabkan kemalangan) kecil kerana teknologi pesawat bertambah baik dengan ketara dari segi keselamatan.

"Jika ia meletup di langit, ia adalah cerita yang berbeza. Sama ada kegagalan lain berlaku, kita mesti melihat rakaman dari kotak hitam,” katanya.

Beliau berkata pembangunan infrastruktur berhampiran lapangan terbang itu mungkin menyebabkan kejadian itu, yang mungkin menyebabkan kekeliruan kepada juruterbang untuk mencari landasan.

Affnan berkata, sebagai contoh, persekitaran di lokasi nahas di Elmina City pada Khamis, struktur terbuka dan kedudukan Lebuhraya Guthrie di kawasan itu boleh menyebabkan kesilapan dalam penghakiman juruterbang.

“Pesawat yang ingin mendarat di Landasan 15 Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang selalunya datang dari utara, tetapi pesawat datang dari barat seiring dengan Elmina.

“Terdapat isu pesawat mendarat di jalan raya berhampiran lapangan terbang Subang pada 1960-an.

"Dalam kejadian ini, lebuh raya berhampiran mungkin kelihatan seperti landasan, menyebabkan pesawat itu terbang seiring dengan Elmina," jelasnya.

Beliau tidak menolak kemungkinan pesawat itu bergerak pada kelajuan sangat rendah untuk mendarat yang menyebabkan ia hilang keseimbangan.

“Sekiranya pesawat itu (diterbangkan) terlalu perlahan dalam pendekatan untuk mendarat, ia boleh condong dan menyebabkan ia hilang kawalan. Pesawat mempunyai pusingan yang diselaraskan yang mesti seimbang antara kelajuan dan pusingan.

"Jika salah satu daripadanya tidak mencukupi, pesawat akan kehilangan ketinggian disertai penurunan mendadak yang mungkin berlaku berdasarkan video yang disebarkan," katanya.





Post a Comment

Previous Post Next Post