Surat daripada 'Putera Saud' hanya membawa 'janji', kata Zeti

Imej

Dipetik FMT, bekas gabenor Bank Negara Malaysia Zeti Akhtar Aziz hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa serbuan yang dijalankan oleh pegawai BNM ke atas Ambank pada 6 Julai 2015 menemui tiga surat yang dikeluarkan oleh seorang “Putera Saud Abdulaziz Al-Saud” kepada Najib Razak.

Beliau berkata beliau telah dimaklumkan mengenai kewujudan surat serupa pada 2011 selepas bekas perdana menteri itu membuka akaun banknya pada 2011.

Empat surat itu mencadangkan bahawa "putera" akan menghulurkan "derma" kepada Najib, katanya.

“Mereka hanya surat niat dan janji. Mereka tidak mendedahkan butiran transaksi sebenar,” Zeti memberitahu Mahkamah Tinggi yang mendengar perbicaraan rasuah 1MDB Najib.

Mahkamah sebelum ini mendengar keterangan bekas pengurus perhubungan Joanna Yu bahawa ahli perniagaan buruan Low Taek Jho telah mengarahkan AmBank untuk merahsiakan kewujudan dan kandungan empat surat itu.

Zeti memberitahu dia dimaklumkan bahawa Najib telah membuka akaun dengan AmBank pada 2011.

Beliau berkata pengarah urusan AmBank ketika itu Cheah Tek Kuang telah memaklumkannya mengenai pembukaan akaun itu pada mesyuarat pada 2011.

Cheah, yang memberi keterangan tahun lalu, berkata bahawa adalah penting untuk memberitahu gabenor bank pusat mengenai perkara itu kerana perdana menteri ketika itu adalah "orang yang terdedah secara politik".

Zeti turut berkata AmBank tidak diwajibkan memaklumkan bank pusat mengenai pembukaan akaun bank itu dan memaklumkan bahawa tiada kewajipan undang-undang atau dasar yang memerlukan bank memaklumkan kepada BNM tentang pemegang akaun mereka.

“Semua orang boleh membuka akaun (di mana-mana bank). Institusi kewangan sepatutnya melakukan usaha wajar (ke atas pelanggan) untuk memeriksa sama ada semuanya teratur.

“Walaupun ia (dokumentasi) tidak teratur dan akaun dibuka, BNM tidak akan dimaklumkan,” kata Zeti ketika disoal oleh timbalan pendakwa raya Kamal Bahrin Omar.

Perbicaraan diteruskan di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah pada 14 Ogos.

Najib sedang dibicarakan atas 25 pertuduhan salah guna kuasa dan pengubahan wang haram dakwaan dana 1MDB sebanyak RM2.28 bilion yang didepositkan ke dalam akaun AmBanknya antara Februari 2011 dan Disember 2014.

Sumber


Post a Comment

Previous Post Next Post