Dr. Mahathir Dakwa 'Melayu Akan Hilang Negara’

Imej via

Tun Dr. Mahathir Mohamad sekali lagi telah menghangatkan suasana di media sosial.

Dalam tweetnya, bekas Perdana Menteri Malaysia yang pernah menjabat dua kali itu cuba menjelaskan pandangannya mengenai multirasialisme dan konsep negara multirasial.

Menurut beliau, tidak pernah terjadi di mana imigran dan keturunan mereka menuntut perubahan identiti negara untuk menjadi "negara kaum pendatang".

Beliau mendakwa bahawa konsep "Malaysian Malaysia" adalah di sebaliknya, di mana sebuah negara dengan majoriti Melayu sepatutnya bertransformasi menjadi negara multirasial, menggantikan Tanah Melayu dengan "Malaysian Malaysia".

Rangkaian tweet itu muncul selepas adanya kritikan dari netizen serta ahli politik terhadap dakwaan Dr. Mahathir bahawa mempromosikan Malaysia sebagai negara multirasial adalah tidak berperlembagaan.

Sebagai respons terhadap seruan Ketua Maklumat Umno Bukit Gelugor, Mohd Huzaidi Mohd Hussin, agar beliau berhenti memainkan sentimen perkauman, Dr. Mahathir menegaskan bahawa beliau hanya menyuarakan apa yang termaktub dalam perlembagaan.

Beliau juga mendakwa bahawa DAP dengan sokongan PKR dan Amanah sedang mengemukakan semula matlamat yang sama untuk mengubah Malaysia menjadi negara multirasial, dengan mengandaikan bahawa Malaysia bukanlah Tanah Melayu asalnya tetapi sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai etnik.

Dalam sebuah negara multirasial, tidak sepatutnya ada perbezaan antara Melayu sebagai penduduk asli dan imigran beserta keturunan mereka. Semua etnik sepatutnya mempunyai status yang sama. Tun Dr. Mahathir Mohamad menekankan hal ini.

Beliau juga menambah bahawa sebelum kemerdekaan, pentadbiran, polis, dan angkatan tentera terutamanya diketuai dan diisi oleh orang Melayu.

Namun, dalam sebuah negara multirasial, komposisi kepemimpinan kerajaan, polis, dan tentera sepatutnya mewakili pelbagai etnik.

Pada masa yang sama, Dr. Mahathir mencatat bahawa sektor ekonomi (perniagaan dan usahawan) akan tetap menjadi kawasan di mana orang Melayu tidak mempunyai kehadiran yang signifikan.

Beliau menambah bahawa perlakuan terhadap imigran dan keturunan mereka yang ingin mengekalkan identiti asal mereka akan berbeza dari perlakuan terhadap penduduk asal dan mereka yang sepenuhnya menggalakkan penggunaan bahasa dan budaya kebangsaan.

Perlembagaan Malaysia mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi, manakala agama-agama lain boleh diamalkan oleh penganut masing-masing. Terdapat seruan untuk menghapuskan status Malaysia sebagai negara Islam dan mengubahnya menjadi negara sekular tanpa agama rasmi.

Tun Dr. Mahathir Mohamad adalah antara mereka yang memberikan pandangannya mengenai isu ini. Beliau telah menyatakan bahawa pengiktirafan Islam sebagai agama rasmi adalah sesuatu yang perlu dipertahankan, dengan mempertimbangkan komposisi etnik dan sejarah negara.

Namun, terdapat perbincangan dan pandangan yang berbeza di kalangan masyarakat mengenai perkara ini. Beberapa pihak percaya bahawa perubahan kepada negara sekular adalah perlu untuk memastikan kesamarataan agama dan hak asasi individu, manakala yang lain berpegang pada prinsip negara Islam yang diinspirasikan oleh prinsip-prinsip Islam.

Isu ini adalah kontroversi dan kompleks, dan terus menjadi topik perbincangan di Malaysia. 

Beliau kemudian meneruskan dakwaan bahawa perubahan-perubahan ini akan berlaku apabila tanah Melayu dijual kepada kumpulan etnik lain.

Selanjutnya, beliau menambahkan bahawa kerajaan Malaysia akan menjadi kurang dipengaruhi oleh orang Melayu, menyebabkan situasi yang suram bagi orang Melayu di kawasan-kawasan di mana mereka tidak lagi mempunyai kawalan.

Dalam penjelasan lanjutnya, beliau turut mendakwa bahawa biasiswa untuk pendidikan tinggi juga semakin jarang bagi orang Melayu, dan bahasa Melayu, walaupun diiktiraf sebagai bahasa rasmi, tidak lagi digunakan secara meluas.

Dr. Mahathir Mohamad berpendapat bahawa penjualan tanah Melayu kepada kumpulan etnik lain akan menyebabkan kehilangan kawalan dan pengaruh orang Melayu di Malaysia. Beliau juga mengungkapkan kebimbangan terhadap penurunan peluang biasiswa untuk pendidikan tinggi bagi orang Melayu, yang menurutnya semakin sukar diperoleh. Selain itu, beliau merasa bahawa penggunaan bahasa Melayu semakin terpinggir dan kurang digunakan dalam bidang-bidang penting.

Pandangan beliau mencerminkan keprihatinan terhadap isu-isu seperti pemilikan tanah, pengaruh politik, pendidikan, dan kelestarian bahasa dan budaya Melayu. Beliau berpendapat bahawa perubahan-perubahan ini dapat memberikan kesan yang negatif terhadap orang Melayu dan mempengaruhi kedudukan mereka dalam masyarakat Malaysia.

Tun Dr. Mahathir Mohamad menyatakan bahawa beberapa kanak-kanak Melayu sudah tidak lagi memahami bahasa Melayu.

Beliau juga menyatakan bahawa ramai orang Melayu cenderung memahami negara multirasial sebagai representasi yang saksama di kalangan semua etnik dalam bidang politik sahaja. Walau bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa mereka gagal mengambil kira perubahan-perubahan lain yang berlaku.

Selanjutnya, beliau mengatakan bahawa mereka yang enggan melihat perkara-perkara ini pada akhirnya akan menjadi mangsa kepupusan.

Beliau mengutip kata-kata Hang Tuah yang mengatakan bahawa orang Melayu tidak akan lenyap dari dunia. Walau bagaimanapun, Dr. Mahathir Mohamad berpendapat bahawa orang Melayu telah kehilangan banyak wilayah, dan trend semasa menunjukkan bahawa orang Melayu mungkin tidak akan bertahan sebagai satu kumpulan etnik tunggal.

Sumber












Post a Comment

Previous Post Next Post