PN beri tanggungjawab kepada Azmin

Foto via

Seperti dilaporklan oleh FMT, Perikatan Nasional sedang memanfaatkan pengaruh Azmin Ali di Selangor untuk memastikan kemenangan pilihan raya negeri akan datang.

Syaza Shukri dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berkata Azmin telah ditugaskan untuk memenangi Selangor kerana PN mengiktiraf perjuangan sukar di hadapan, terutama di kawasan bandar.

“PN sedang berusaha untuk memanfaatkan hubungan akar umbi yang dijalinkan Azmin di Selangor semasa menjadi menteri besar,” katanya kepada FMT.

“Azmin dipercayai mempunyai pengaruh di kawasan tertentu di Selangor, seperti DUN Gombak di mana beliau dilihat aktif melibatkan orang Melayu kelas pertengahan di masjid dan surau.”

Pengerusi PN Muhyiddin Yassin memberin tanggungjawab kepada Azmin untuk memastikan gabungan itu menang pada pilihan raya negeri Selangor.

Menurut Muhyiddin adalah tanggungjawab Azmin yang juga pengerusi PN Selangor semasa dan bekas menteri besar, untuk memastikan kemenangan gabungan PN.

Wong Chin Huat dari Universiti Sunway berkata PN tidak mempunyai pilihan pemimpin lain yang boleh dikemukakan untuk Selangor.

“Siapa lagi (ada) dalam PN? Noh Omar mungkin seorang panglima perang dalam Umno, tetapi dia tidak mempunyai kehadiran di seluruh negeri (seperti Azmin),” katanya.

kata Wong, Azmin boleh menuntut kemenangan jika PN memenangi jumlah kerusi yang "ketara" di Selangor.

"Jika itu berlaku, maka Azmin, yang tidak lebih daripada seorang ketua pembangkang perundangan, akan kehilangan sedikit momentumnya untuk pilihan raya umum akan datang (PRU16)," katanya.

Azmil Tayeb dari Universiti Sains Malaysia, berkata Azmin akan kehilangan kedudukannya dalam PN jika tidak menang di Selangor.

“Azmin ialah orang PN di Selangor. Dia tidak mempunyai pengaruh di luar negeri, lebih-lebih lagi di kawasan Melayu di mana PN memegang tampuk pemerintahan,” katanya.

Sumber


Post a Comment

Previous Post Next Post