Orang Asli memohon ampun, menghadap Sultan Johor di tengah-tengah kontroversi tanah

Foto via

Seperti yang dilaporkan Sinar Daily, Masyarakat Orang Asli berang dengan tindakan Jaringan Perkampungan Orang Asli Johor (JPOAJ), yang membantah cadangan penukaran tanah mereka menjadi Tanah Sultan dengan mengadakan demonstrasi di hadapan Pejabat Menteri Besar Johor.

Hadi Baya, wakil Tok Batin Kampung Orang Asli Kemidak, menyatakan tindakan JPOAJ tidak mewakili kira-kira 20,000 orang Orang Asli di negeri ini.

“Hari ini, kami tampil menyatakan kekesalan atas apa yang berlaku bagi pihak seluruh penduduk Orang Asli negeri Johor.

“Bagi pihak seluruh masyarakat Orang Asli di Johor, kami dengan rendah hati memohon ampun dan maaf kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor atas apa yang berlaku baru-baru ini.

“Kami juga memohon menghadap Duli Yang Maha Mulia untuk menyatakan rasa tidak puas hati kami, memohon ampun dan menunjukkan sokongan kami kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor, yang sentiasa prihatin terhadap kebajikan masyarakat Orang Asli Johor,” katanya dalam satu kenyataan.

Mereka menyatakan sokongan dan bekerjasama dengan kerajaan negeri dan persekutuan dalam pembangunan masyarakat Orang Asli termasuk dalam bidang pendidikan, kesejahteraan sosio-ekonomi dan pembangunan keseluruhan.

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sebelum itu mencadangkan penukaran tanah Orang Asli kepada Tanah Sultan bagi mengelakkan eksploitasi.

Bagaimanapun, pada 8 Mei lalu, sekumpulan Orang Asli membantah cadangan itu dan menyerahkan memorandum bantahan berhubung Tanah Sultan kepada kerajaan Johor di Pejabat Menteri Besar Johor di Iskandar Puteri.

Susulan itu, Pengerusi JPOAJ, Dolah Tekoi, menyatakan perbincangan segera perlu diadakan antara pertubuhan mereka dengan kerajaan negeri berhubung cadangan itu.


Post a Comment

Previous Post Next Post