Kerajaan perpaduan berisiko hilang sokongan kerana tolak bidaan pengampunan Najib - Penganalisis

Imej via

Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) seolah-olah tidak mengambil kira risiko terhadap gabungan kerajaan perpaduan dalam soal pengampunan diraja bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Pemerhati politik dan ekonomi, Lim Sian See mendakwa penolakan permintaan pengampunan Najib akan menimbulkan kemarahan penyokongnya.

Menurutnya, penyokong akan kecewa kerana kerjasama Umno dengan kerajaan perpaduan sejak tujuh bulan lalu tidak membawa sebarang hasil untuk bekas ahli parlimen Pekan itu.

“Mereka ini tidak akan lagi percaya kepada sebarang janji kosong, laungan, atau tangisan dan hanya mahu melihat usaha dibuat untuk Najib.

“Kemarahan dan kekecewaan akan menyebabkan majoriti penyokong Najib mengelak daripada memberikan undi mereka kepada PH dan BN pada pilihan raya negeri akan datang,” kata Lim dalam catatan Facebook semalam.

Beliau mengulas sokongan baru-baru ini terhadap pengampunan Najib oleh komponen Perikatan Nasional (PN) iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan PAS, yang mana kedua-duanya memahami kepentingan politik tindakan sedemikian.

Lim berkata Bersatu dan PAS tahu bahawa sokongan rakyat terhadap Najib masih kukuh dan pemimpin parti itu menyokong langkah itu kerana mereka tahu kerajaan perpaduan yang memerintah tidak akan berani menyokong pengampunan diraja untuk Najib.

“Bersatu dan PAS faham bahawa sokongan rakyat terhadap Najib lebih kuat berbanding sokongan mereka kepada Umno dan BN,” katanya.

Lim mencadangkan sekiranya pengampunan tidak dapat diberikan pada masa ini, sekurang-kurangnya menggugurkan sebahagian daripada baki lapan kes yang tidak relevan yang dikenakan semasa Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin berkuasa menentang Najib.

Sebelum itu, pada Mei lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi komitmen bahawa rayuan Najib untuk pengampunan diraja akan dikaji semula. Beliau dilaporkan berkata setiap banduan berhak merayu untuk mendapatkan pengampunan diraja.

Beliau memberi jaminan bahawa panel akan mengkaji semula kes Najib dengan penuh belas kasihan tanpa sebarang bentuk prejudis.

Sebelum itu, awal April lalu, Umno mengumumkan mereka akan merayu pengampunan penuh diraja untuk Najib.

Sumber

Post a Comment

Previous Post Next Post