Tiada siapa dalam kerajaan percaya PAS - Zahid

Sumber foto

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini menafikan khabar angin bahawa pentadbiran pusat telah mendekati PAS untuk menyertai pakatan pemerintah.

Bercakap kepada pemberita, Ahmad Zahid berkata tiada seorang pun pemimpin daripada 19 parti politik dalam kerajaan perpaduan itu menggesa langkah untuk memasukkan parti Islam itu dalam satu mesyuaratnya.

“Perkara ini tidak pernah dibincangkan dalam kalangan 19 pemimpin dalam kerajaan perpaduan.

"Walaupun ada pertemuan antara pemimpin mereka, kita tidak pernah menganggap ia sebagai mesyuarat rasmi mahupun langkah ke arah itu," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Pembangunan Sukan di Jabatan Perdana Menteri di sini.

Memetik Muafakat Nasional, Ahmad Zahid yang juga Presiden Umno berkata beliau secara peribadi sudah bosan untuk bergabung dengan PAS, lebih-lebih lagi selepas parti itu gagal merealisasikan sebarang aspirasinya.

Beliau juga berkata bahawa tiada mana-mana parti dalam gabungan pemerintah mempercayai parti Islam itu, dengan mengatakan PAS telah menjadi rakan politik yang tidak boleh dipercayai.

“Setakat ini tiada pihak dalam kalangan kami percaya kepada mereka... kerana mereka tidak menunaikan janji, ikrar dan piagam yang telah mereka persetujui,” tambahnya.

Semalam, dilaporkan Timbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man mendakwa wakil daripada kerajaan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim mendekati parti itu untuk menyertai gabungan pemerintah itu.

Kenyataan itu dibuat selepas Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang sebelum ini mendakwa telah dijemput untuk menyertai kerajaan dan meninggalkan rakan kongsinya Parti Pribumi Bersatu Malaysia dalam Perikatan Nasional.

Menteri ekonomi dan timbalan presiden PKR Rafizi Ramli, yang merupakan antara tiga yang terlibat dalam rundingan PKR dengan rakan gabungan bersama Anwar dan Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, turut menafikan khabar angin itu.

Sumber

Post a Comment

Previous Post Next Post