Sebarang 'bahan' yang mengelirukan umat Islam, dilarang di Johor

Sumber Foto

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar bertitah bahawa sebarang penerbitan, percetakan, penyiaran dan pengedaran apa-apa bahan yang mengelirukan rakyat khususnya umat Islam adalah dilarang di Johor. 

“Ini selaras dengan kedudukan Islam dalam perlembagaan negeri.

“Di Johor, fatwa yang disiarkan pada 4 Jun 2009 dengan jelas menyatakan bahawa penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh bukan Islam adalah tidak dibenarkan, tidak dibenarkan dan penggunaannya adalah dilarang.

“Negeri juga mempunyai Enakmen Kawalan dan Sekatan Penyebaran Agama Bukan Islam 1991, yang melarang penggunaan perkataan yang eksklusif untuk orang Islam dan tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam, kecuali dalam keadaan atau amalan yang dibenarkan oleh undang-undang, seperti sebagai lirik lagu negeri Johor,” titah baginda dalam satu kenyataan di sini semalam.

Baginda bertitah berikutan keputusan menarik balik rayuan yang difailkan di Mahkamah Rayuan Putrajaya terhadap Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Kerajaan Persekutuan perlu memperhalusi dengan teliti kesan keputusan itu kerana ia berkait rapat dengan isu-isu yang berada di dalam sempadan Islam dan sentimen umat Islam negara.

“Peraturan, kawalan, penguatkuasaan dan penyelarasan berhubung kalimah ‘Allah’ perlu dijalankan secara terperinci tanpa menjejaskan fatwa dan enakmen negeri, agar keharmonian dan perpaduan masyarakat berbilang kaum kita akan terus terpelihara.

“Saya tetap berpendapat penerbitan, pencetakan, penyiaran dan pengedaran apa-apa bahan yang mengelirukan rakyat khususnya umat Islam tidak akan dibenarkan di negeri ini selaras dengan kedudukan Islam dalam Undang-undang Tubuh Negeri Johor 1895,” katanya. Ibrahim berkata, merujuk kepada perlembagaan negeri.

Pada Selasa, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata cadangan untuk menambah baik dasar dan peraturan berkaitan penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh bukan Islam akan dibentangkan pada mesyuarat Majlis Raja-Raja pada Julai ini.

Katanya, beliau telah merujuk perkara itu kepada Yang di-Pertuan Agong dan Yang di-Pertuan Agong menasihatkan baginda bahawa semua keputusan mestilah selaras dengan keputusan yang dibuat oleh Majlis Raja-Raja.

Beliau berkata kerajaan juga akan merujuk kepada Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam (MKI) yang dipengerusikan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

“Kita akan merujuk dahulu kepada MKI yang dipengerusikan oleh Sultan Selangor untuk mendapatkan nasihat mereka bagi menambah baik dasar supaya keputusan muktamad boleh dibuat iaitu melarang penggunaan di Semenanjung tetapi dibenarkan dengan syarat tertentu di Sabah dan Sarawak.

"Insya-Allah, cadangan itu akan dibentangkan pada mesyuarat Majlis Raja-Raja pada Julai," kata Anwar semasa Waktu Soal Perdana Menteri di Parlimen.

Pada 15 Mei lalu, Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan Persekutuan dilaporkan telah menarik balik rayuan mereka terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memutuskan bahawa orang bukan Islam boleh menggunakan kalimah 'Allah' dan tiga perkataan Arab lain dalam penerbitan akhbar mereka sebagai bahan pembelajaran.

Anwar berkata keputusan menarik balik rayuan itu adalah sebahagian daripada usaha menambah baik semua dasar dan peraturan berkaitan.

“Ia dilakukan selepas mengambil kira pandangan Peguam Negara. Jika tidak, rayuan demi rayuan akan berlaku kerana kelemahan,” katanya.

“Sebab itu kita mahu menamatkannya dengan meminda semua dasar untuk menjadikannya lebih jelas supaya tiada kes sedemikian boleh dibawa ke mahkamah. Bagi saya, lebih baik begini,” tambahnya.

Sumber


Post a Comment

Previous Post Next Post