Kit Siang: Saya membuat cadangan peribadi untuk kerjasama negeri-persekutuan, bukan DAP

foto

Veteran DAP Lim Kit Siang hari ini membidas PAS kerana mendakwa partinya yang meminta parti Islam itu menyertai kerajaan perpaduan, selepas beliau dinamakan sebagai yang membuat cadangan itu.

Lim berkata PAS telah salah faham cadangan peribadinya supaya kerajaan negeri parti itu bekerjasama dengan kerajaan pusat, dan mencadangkan ketua penerangannya Khairil Nizam Khirudin tidak merujuk kepada presiden parti Tan Sri Abdul Hadi Awang sebelum menyalahkan DAP.

“Jelas sekali, apa yang saya cuba lakukan sejak 14 bulan lalu adalah gagal kerana Presiden PAS, Hadi Awang, percaya cadangan saya supaya PAS menyertai kerajaan perpaduan Anwar adalah cadangan rasmi dan bukan pandangan tidak rasmi peribadi saya,” katanya. dalam satu kenyataan.

Mengulangi kenyataannya sebelum ini yang ditujukan kepada Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Lim berkata beliau telah mencadangkan kerjasama untuk menyelesaikan masalah air selama 60 tahun dan kekurangan pembangunan di Kelantan, Terengganu dan Kedah.

Memetik satu lagi kenyataan sebelum ini, Lim berkata bagi PAS untuk menyertai kerajaan, ia mesti terlebih dahulu menunjukkan perubahan sikap untuk menunjukkan bahawa ia menyokong seruan Yang di-Pertuan Agong untuk kestabilan politik dan perpaduan nasional di Malaysia.

Lim berkata ini termasuk menarik balik dan memohon maaf atas "banyak tuduhan liar dan tidak masuk akal" yang dibuatnya terhadap DAP dan dirinya sendiri, agar Ahli Parlimen PAS menunjukkan bahawa mereka akan berhenti mempermainkan isu perkauman dan agama, dan untuk PAS menyokong objektif untuk menjadikan Malaysia teladan bagi dunia untuk dialog antara etnik, agama, budaya dan peradaban, persefahaman, toleransi dan keharmonian.

“Biar Hadi menyatakan bahawa dia fikir cadangan saya adalah dan rasmi bagi pihak kerajaan perpaduan Anwar dan biar dia menjelaskan sama ada beliau akan menerima tiga cadangan saya sebelum PAS menyertai kerajaan perpaduan Anwar.

"Jelas sekali, ketua penerangan PAS tidak berhubung dengan Presiden PAS untuk mengeluarkan kenyataan tidak masuk akal bahawa sayalah yang membuat tawaran untuk PAS menyertai kerajaan perpaduan Anwar," katanya.

Semalam, Khairil Nizam berkata Lim telah membuat tawaran kepada PAS kerana kerajaan perpaduan yang baru ditubuhkan ketika itu berada dalam keadaan tidak menentu dan Umno tidak lagi mendapat sokongan masyarakat Melayu.

Baru-baru ini dilaporkan Timbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man mendakwa wakil daripada kerajaan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim mendekati parti itu untuk menyertai gabungan pemerintah itu.

Kenyataan itu dibuat selepas Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang sebelum ini mendakwa telah dijemput untuk menyertai kerajaan dan meninggalkan rakan kongsinya Parti Pribumi Bersatu Malaysia dalam Perikatan Nasional.

Cadangan itu sejak itu telah ditolak oleh mereka dalam Kabinet Anwar, termasuk Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Sumber


Post a Comment

Previous Post Next Post