Umno teguh di belakang kerajaan perpaduan

Foto

Umno teguh di belakang kerajaan perpaduan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Sehubungan itu, beliau menyeru kepada semua ahli dan pemimpin Umno, sama ada mereka yang menang atau kalah dalam pemilihan parti baru-baru ini, untuk menutup barisan dan melupakan masa lalu.

"Mari kita buka lembaran baharu bersama-sama, bukan sahaja di peringkat kebangsaan tetapi juga di peringkat negeri dan bahagian," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di sini hari ini.

Zahid yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata, satu konvensyen nasional melibatkan parti-parti dalam kerajaan perpaduan akan diadakan pada 14 Mei ini.

Beliau berkata konvensyen itu akan diadakan di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia (WTC) dengan penyertaan 20 parti dalam kerajaan perpaduan.

"Konvensyen ini adalah untuk kita menunjukkan solidariti parti-parti dalam kerajaan perpaduan," katanya.

Pada Ahad, Anwar, selepas mempengerusikan mesyuarat sekretariat kerajaan perpaduan memaklumkan satu konvensyen melibatkan parti-parti dalam kerajaan perpaduan akan diadakan bagi menentukan hala tuju dan tindakan bersama dalam pentadbiran negara.

Perdana Menteri berkata konvensyen itu antara lain bertujuan merangka pemikiran dan dasar dalam kalangan parti-parti yang membentuk kerajaan perpaduan.

Pengumuman Zahid hari ini juga memastikan Barisan Nasional, yang dipimpin Umno, dan Pakatan Harapan akan bekerjasama semasa pilihan raya tahun ini di enam negeri Semenanjung Malaysia.

Negeri-negeri yang dikuasai PH, Selangor, Pulau Pinang, Negri Sembilan dan Kelantan yang diterajui Pas, Terengganu dan Kedah - dijangka mengadakan pilihan raya serentak pada pertengahan tahun ini.

PH dan Perikatan Nasional, di mana Pas merupakan ahli, telah memutuskan untuk tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi mengadakan pilihan raya pada Pilihan Raya Umum ke-15 tahun lepas.

- NST


Post a Comment

Previous Post Next Post