Gempa bumi di Semenanjung Noto menyebabkan beberapa pergerakan tanah

 

Foto - Japan News

Pihak Berkuasa Maklumat Geospatial Jepun (GSI) memaklumkan bahawa gempa bumi kuat yang berlaku pada hari Isnin lalu telah menyebabkan pergerakan kerak besar, terutamanya di sekitar Semenanjung Noto. perubahan itu melibatkan tanah di Wajima yang bergeser sejauh kira-kira 1.2 meter ke barat dan meninggi sekitar 1.1 meter.

GSI menganalisis perubahan bentuk tanah di titik pemerhatian di kawasan itu, menggunakan Sistem Pemosisian Global. Ia menemui bahawa perubahan terbesar berlaku di Wajima. Pada masa yang sama, tanah di Suzu, berhampiran pusat gempa, bergeser kira-kira 90 sentimeter ke barat dan meninggi sebanyak jumlah yang sama.

Titik pemerhatian di bandar Anamizu menunjukkan bahawa tanah bergeser kira-kira 90 sentimeter ke barat dan meninggi sekitar 3 sentimeter, manakala tanah di Pulau Noto di bandar Nanao di semenanjung itu bergeser kira-kira 70 sentimeter ke barat laut dan tenggelam kira-kira 30 sentimeter.

Di Toyama dan Niigata, perubahan berlaku sehingga 10 sentimeter, sementara di Nagano, Gifu, Gunma, dan Tochigi, pergerakan hingga beberapa sentimeter ke barat laut diperhatikan.

GSI berkata, "Oleh kerana ini adalah angka sementara, kami akan melakukan analisis lanjut pada hari-hari mendatang."

Pihak itu juga berkata, "Nilai perubahan adalah besar dan perubahan tersebut tersebar secara meluas, menunjukkan bahawa ini memang adalah gempa bumi berskala besar."

- Japan News

Post a Comment

Previous Post Next Post