Pengeboman israel ke atas Gaza semakin meningkat

 

Foto - TheGuardian/EPA

Video serangan israel terhadap Gaza dikongsi wartawan Palestin

Satu video serangan udara di utara Gaza dirakam wartawan Palestin dan dikongsikan pada pagi tadi.

'Tiada lagi pembunuhan orang awam': De Croo dari Belgium

Seperti dilaporkan Al-Jazeera, Perdana Menteri Belgium Alexander De Croo berkata beliau telah bercakap dengan presiden puak israel dan menyeru agar pembunuhan orang awam dihentikan.

“Saya telah menangani kebimbangan saya tentang fakta bahawa keganasan telah bermula lagi dan saya telah mengulangi sekali lagi apa yang saya katakan di pintu Rafah: tiada lagi pembunuhan orang awam,” kata De Croo kepada pemberita pada sidang kemuncak iklim PBB COP28 di Dubai.

“Kami berharap secepat mungkin lebih ramai tebusan dapat dibebaskan. Kami berharap akses kemanusiaan itu boleh menjadi akses kemanusiaan kekal,” katanya, sambil menambah bahawa “malang” apabila keganasan di Gaza telah bermula semula.

Israel menghentikan trak bantuan daripada memasuki Gaza pada hari Jumaat berikutan berakhirnya gencatan senjata selama tujuh hari.

Tentera Israel berkata ia mencecah 400 sasaran semalaman, berpuluh-puluh di selatan Khan Younis

Puak israel berkata ia telah mencecah lebih 400 sasaran semalaman, termasuk di kawasan selatan Khan Younis di mana puluhan ribu orang awam dipindahkan pada bulan lalu.

Di sana, ia melakukan semalaman "serangan berskala besar" mengenai lebih daripada 50 sasaran. Tentera lautnya juga menyerang kawasan itu dengan apa yang dikatakan sebagai "senjata ketepatan" yang ditujukan kepada infrastruktur yang berkaitan dengan Hamas.

Puak israel menyeru orang ramai untuk berpindah dari Khan Younis kerana ia memperluaskan operasi ketenteraannya. Ia memberitahu orang awam untuk bergerak ke selatan ke arah Rafah, berhampiran dengan sempadan dengan Mesir.

Trak bantuan boleh memasuki Gaza hari ini

Terdapat laporan dari lapangan bahawa trak bantuan kemanusiaan yang membawa bekalan termasuk makanan, ubat-ubatan dan bahan api ke lokasi PBB dijangka memasuki Gaza dalam kuantiti terhad hari ini.

Ini berlaku selepas Israel menghentikan trak daripada memasuki kawasan yang dikepung pada hari Jumaat.

'Seluruh kawasan dihapuskan'

Sejurus selepas gencatan senjata israel-Hamas berakhir pada pagi Jumaat, mangsa baharu mula tiba di hospital di kawasan selatan Khan Younis.

Amal Abu Dagga berkata keluarganya baru terjaga apabila rumah mereka dan jirannya terkena tembakan tentera Israel.

“Saya meluru ke jalan raya tanpa menyarung pakaian. Saya berpakaian di jalan. Seluruh kawasan tempat kami tinggal telah musnah sepenuhnya,” katanya.

Yang lain terpaksa diselamatkan selepas terperangkap di bawah rumah mereka yang musnah.

“Saya sedang tidur apabila terdengar bunyi batu bata yang jatuh. Selepas itu, saya mendengar suara adik-beradik saya, dan saya pergi kepada mereka. Kemudian, saya mendengar orang mula menggali, dan mereka datang dan menarik kami keluar,” kata Reem, 10 tahun kepada Al Jazeera.

Al Jazeera melaporkan bahawa bahawa serangan udara israel mengenai beberapa sasaran di seluruh Semenanjung, termasuk di bandar selatan Khan Younis dan Rafah. israel menggugurkan risalah meminta semua mereka untuk bergerak ke selatan menuju Rafah walaupun serangan semalaman berlaku di kawasan itu.

Siren juga telah diaktifkan dalam komuniti israel yang tinggal berhampiran dengan pagar, dan Gaza memberi amaran tentang kemungkinan roket masuk.

Puak israel melaporkan pertempuran hebat semalaman di utara jalur itu, termasuk di Kota Gaza dan Beit Lahiya.

Agensi berita Syria, juga melaporkan bahawa serangan udara Israel melanda beberapa titik di pinggir ibu negara, Damsyik.

Puak israel berkata ia menyerang satu unit pejuang di selatan Lubnan yang dituduh melakukan tembakan sebelum ini.

- Al-Jazeera

Post a Comment

Previous Post Next Post