Israel terus serang Gaza selepas gencatan senjata tamat

 

Foto - Al-Jazeera/AFP

Dilaporkan lebih 20 orang Palestin maut apabila israel meneruskan serangan ke atas Gaza selepas tempoh gencatan senjata tamat.

Terdapat laporan mengatakan bahawa roket dan tembakan telah muncul sejam sebelum gencatan senjata sementara tamat. israel mendakwa, Hamas telah melanggar perjanjian itu, manakala usaha untuk melanjutkan gencatan senjata telah dijalankan, namun tiada sebarang komen daripada pengantara Qatar.

"Hamas melanggar operasi gencatan senjata, sebagai tambahan melepaskan tembakan ke arah wilayah israel," dalam satu kenyataan di X. 

Si netanyahu berkata bahawa Hamas tidak bersetuju untuk membebaskan lagi tebusan, melanggar syarat gencatan senjata. Namun, masih belum ada respon dari Hamas.

Si netanyahu berkata lagi, dengan penyambungan semula pertempuran itu dia menekankan bahawa israel komited untuk mencapai matlamat perang, membebaskan tebusan, hapuskan Hamas dan memastikan tiada ancaman kepada penduduk israel oleh Gaza. 

Dilaporkan Aj-Jazeera bahawa terdapat laporan mengenai tembakan berat dan tembakan israel di bahagian utara, tengah dan selatan Gaza. Pesawat boleh didengari berlegar di atas kepala.

“Semenanjung Gaza berada di bawah artileri berat dan juga pengeboman udara oleh pasukan pendudukan [israel],” kata Tareq Abu Azzoum Al Jazeera. “Dalam beberapa jam akan datang, kita mungkin menyaksikan peningkatan yang meningkat dalam jumlah serangan israel di seluruh wilayah itu.”

Wartawan Al-Jazeera berkata bahawa di utara, sebuah bangunan kediaman dimusnahkan di kem pelarian Jabalia; di tengah Gaza, kereta kebal membedil berhampiran kem pelarian Nuseirat dan Bureij; dan di selatan, sebuah rumah di Rafah musnah sama sekali.

Menurut kementerian kesihatan Gaza, sekurang-kurangnya 21 orang terbunuh sejak israel meneruskan serangannya pada Jumaat, termasuk dua di utara, tujuh di tengah Gaza dan 12 di selatan.

“Pada masa ini, bunyi letupan israel boleh didengari di selatan, kawasan yang israel telah mengesyorkan sebagai selamat untuk orang awam melarikan diri,” kata Abu Azzoum.

“Ini [menyambung semula pertempuran] membawa rakyat Palestin kepada hanya satu pilihan – bahawa mereka akan hidup semula di bawah pengeboman israel yang akan memusnahkan semua cara hidup di dalam Semenanjung Gaza,” tambahnya.

Gencatan senjata selama tujuh hari yang bermula pada 24 November dan kemudian ia dilanjutkan sebanyak dua kali, telah membenarkan pertukaran berpuluh-puluh tebusan dan memudahkan kemasukan bantuan kemanusiaan ke wilayah itu.

Semasa gencatan senjata, Hamas telah membebaskan 110 tawanan, termasuk 80 warga israel. Sebagai pertukaran israel membebaskan 240 rakyat Palestin, termasuk wanita dan kanak-kanak, kebanyakan mereka telah ditahan dalam tahanan selama berbulan-bulan tanpa sebarang tuduhan. - Al-Jazeera





Post a Comment

Previous Post Next Post