Remaja berusia 13 tahun ditangkap cubaan menikam pemandu e-hailing dengan pisau

 

Foto - Sinar

Seorang pemandu e-hailing warga emas nyaris maut apabila cubaan dengan pisau oleh seorang remaja lelaki dalam kejadian di Taman Keladi, di sini, semalam, gagal.

Pemandu berusia 65 tahun itu bagaimanapun terselamat selepas menggigit tangan remaja berusia 13 tahun itu dan menyebabkan suspek melarikan diri.

Ketua Polis Daerah Kuala Muda Asisten Komisioner Zaidy Che Hassan berkata kejadian 5.43 petang itu dipercayai bermula selepas pemandunya menerima arahan mengambil penumpang di Taman Keladi untuk dihantar ke Bandar Sri Astana.

Pemandu itu berkata ketika dalam perjalanan ke Bandar Sri Astana, penumpang itu meminta untuk meminjam RM50 untuk membayar sewa rumah.

“Pemandu itu berkata jika dia tidak mempunyai wang, dia akan menurunkan penumpang di tempat mereka berada tetapi penumpang itu enggan dan meminta pemandu membawanya pulang ke Bandar Sri Astana untuk mengambil wang bagi membayar perkhidmatan Grab.

“Bagaimanapun, setibanya di Bandar Sri Astana, dia meminta untuk membawanya pulang ke Taman Keladi menyebabkan warga emas terlebih dahulu meminta bayaran RM18 dan meneruskan perjalanan sebelum remaja itu berlengah-lengah dan meminta melalui beberapa lorong kecil,” katanya. katanya.

Disebabkan laluan tambahan itu, remaja itu kemudian diminta menambah bayaran RM9 sebaik sahaja sampai ke destinasi.

“Penumpang itu memberinya RM20 tetapi apabila pemandu mahu memulangkan baki wang, dia mengacukan pisau ke arah dada kiri warga emas itu dan mahu mengambil wang dari poketnya.

“Tindakan pantas lelaki warga emas itu menyambar pisau dan menggigit tangan remaja itu bagi mempertahankan diri menyebabkan suspek melarikan diri,” katanya.

Zaidy berkata dalam kejadian itu, pemandu warga emas itu tidak mengalami sebarang kecederaan.

Difahamkan, remaja terbabit merupakan anak sulung daripada empat beradik dan bukannya keluarga pecah belah.

“Punca suspek bertindak sedemikian kerana berang dengan pengadu kerana dihina dan cuba mengambil semula wang bayaran tambang.

“Terdapat rakaman melalui ‘dashcam’ yang dipasang pada kenderaan e-hailing,” katanya.

Video berdurasi satu minit 32 saat telah tular di media sosial yang menunjukkan remaja lelaki itu mengacukan pisau ke arah pemandu e-hailing.

Zaidy berkata, laporan polis dibuat sekitar jam 8 malam dan remaja itu ditahan dua jam kemudian.

Katanya, sebilah pisau berujung hitam sepanjang kira-kira 25 sentimeter yang dibawa remaja itu telah dirampas.

Kes disiasat mengikut Seksyen 393 Kanun Keseksaan kerana cubaan merompak.- Sinar

Post a Comment

Previous Post Next Post