Perbicaraan 1MDB: Polis kata siasatan terhadap Najib adalah adil, nafi dakwaan 'tangan ghaib'

 

Foto - Malay Mail

Mahkamah Tinggi diberitahu hari ini bahawa polis telah bertindak secara adil semasa menyiasat dakwaan pengubahan wang 1MDB terhadap bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan mendapati bahawa tiada "tangan ghaib" terlibat sebagaimana yang didakwa oleh pihak pembelaan.

Timbalan Komisioner Polis Foo Wei Min, yang merupakan saksi pendakwaan ke-48 dalam perbicaraan 1MDB Najib, berulang kali tidak bersetuju bahawa beliau menggunakan kaedah penyiasatan yang tidak adil terhadap Najib yang juga bekas menteri kewangan.

Semasa perbicaraan hari ini, peguam utama pembelaan, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, menyoal Foo mengapa beliau tidak menanyakan Najib semasa penyiasatan polis pada 2018 mengenai empat surat "derma Saudi".

Keempat-empat surat dari 2011 hingga 2014 dikatakan dari seorang pangeran Arab Saudi yang menjanjikan sejumlah besar wang kepada Najib sebagai hadiah.

Foo mengatakan Najib sendiri yang memberikan kepadanya keempat-empat surat ini — tanpa diminta — semasa penyiasatan, tetapi mengesahkan beliau tidak menyoal Najib mengenai dokumen itu semasa siasatan. Sebelum ini, Foo mengesahkan bahawa Najib hanya menyerahkan salinan fotostat surat-surat tersebut.

Shafee kemudian menegaskan bahawa kegagalan Foo untuk menanyakan Najib pada 2018 untuk menjelaskan surat-surat itu bermakna siasatan itu tidak adil dan berat sebelah. Foo tidak bersetuju.

Shafee: Saya berpendapat, penyiasatan sepenuhnya dengan 21 tuduhan ini adalah atas kehendak tangan ghaib untuk hanya berpura-pura menyiasat tetapi untuk mendapatkan Datuk Seri Najib didakwa.

Foo: Tidak bersetuju. Penyiasatan telah dijalankan dengan teliti dan adil terhadap orang yang dituduh.

21 tuduhan merujuk kepada 21 tuduhan pengubahan wang yang dihadapi oleh Najib dalam perbicaraan 1MDB ini.

Foo juga tidak bersetuju dengan dakwaan Shafee bahawa ia adalah kaedah penyiasatan yang tidak adil bagi polis merekodkan kenyataan Najib sebelum beliau didakwa, pada hari beliau didakwa, dan selepas beliau didakwa.

Beliau bersetuju dengan Shafee bahawa kenyataan suspek biasanya akan direkodkan sebelum penuduhan, tetapi mengatakan tidak ada batasan masa.

Beliau menambah bahawa tidak bertentangan dengan undang-undang untuk merekodkan kenyataan untuk tujuan penyiasatan, bahkan setelah tertuduh didakwa.

Shafee sebelum ini mendakwa di mahkamah bahawa tidak adil bagi Foo untuk tidak menanyakan Najib tentang empat surat derma Arab Saudi yang dikatakan menjadi fokus pembelaan Najib, dan bahawa "seluruh dunia telah mendengar bahawa Datuk Seri Najib sentiasa percaya" wang dalam akaun peribadinya adalah "derma dari Arab Saudi".

Tetapi Foo tidak bersetuju, kerana beliau mengatakan penyiasatan tidak terhad kepada soalan sahaja, tetapi juga melibatkan tindakan lain seperti percubaan polis untuk mendapatkan salinan asal surat dan mendapatkan penerbit surat untuk mengesahkan kandungannya.

Foo mengatakan polis telah membuat permintaan melalui Pejabat Peguam Negara untuk bantuan undang-undang bersama bagi mendapatkan kerjasama dari Arab Saudi mengenai empat surat itu, tetapi tidak berjaya mendapatkan kerjasama tersebut.

Foo juga mengatakan penyiasat "meragukan kandungan" empat surat yang diberikan oleh Najib.

Saksi pendakwaan mengatakan polis skeptikal sama ada surat-surat itu "benar".

Beliau mengesahkan bahawa wang memang mengalir ke dalam akaun bank Najib dari akaun bank di Arab Saudi, tetapi menambah bahawa tidak dapat ditentukan sama ada kandungan surat-surat "derma Saudi" itu benar.

Beliau mengatakan tidak dapat ditentukan sama ada wang dari kementerian kewangan yang dikatakan dari Arab Saudi yang mengalir ke akaun bank Najib adalah "derma".

"Tentu, saya cuba menyiasat keaslian surat itu, menghubungi orang Arab, tetapi tidak berjaya, kerana kami tidak mendapat respons dari orang Arab, tidak boleh bekerja sama dan tiada respons melalui bantuan undang-undang bersama," katanya, mengesahkan bahawa beliau hanya diberitahu bahawa orang Arab telah memberikan kenyataan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Foo mengesahkan beliau tidak meminta SPRM untuk memberikan maklumat itu kepadanya.

Kemudian dalam keterangannya di mahkamah, Foo menunjukkan bahawa kandungan empat surat "derma Saudi" dari Najib tidak dapat dibuktikan benar.

"Kami cuba menyiasat keaslian dokumen itu, jadi kami telah berusaha untuk menentukan sama ada itu benar. Jika kita dapatkan fakta, jelas itu adalah fakta. Tetapi kita tidak dapat," katanya.

Foo bersetuju dengan Shafee bahawa beliau tidak mempunyai bukti untuk mengatakan empat surat dari 2011 hingga 2014 itu tidak wujud.

Empat surat yang dikatakan ditujukan kepada Najib ditandatangani oleh pangeran Arab Saudi yang didakwa sebagai "Saud Abdulaziz AL-Saud", "HRH Prince Saud Abdulaziz Al-Saud", dan "Saud Abdulaziz Al Saud". Keempat surat tersebut bertarikh 1 Februari 2011 dengan janji hadiah sebanyak US$100 juta, 1 November 2011 (US$375 juta), 1 Mac 2013 (US$800 juta), dan 1 Jun 2014 (£50 juta).

Keempat surat itu sebelum ini dikeluarkan dalam perbicaraan 1MDB ini oleh peguam Najib dalam bentuk salinan fotostat dokumen.

Pada Disember 2022, pendakwaan berhujah bahawa Najib tidak akan dapat menggunakan empat surat ini untuk membela diri dalam kes RM2.27 bilion kerana mahkamah lain telah mendapati surat-surat itu adalah rekacipta.

Shafee kemudian menekankan surat derma ketiga yang merupakan satu-satunya surat yang menyebut Tanore Finance Corp sebagai salah satu entiti yang akan digunakan oleh pangeran Arab Saudi yang dikatakan untuk menghantar sehingga US$800 juta sebagai "hadiah" kepada Najib.

Shafee menuduh Foo menggunakan "kaedah penyiasatan yang tidak adil" dengan tidak menyoal Najib mengenai surat itu yang menyebut perkataan "Tanore", ketika siasatan pengubahan wang itu berdasarkan fasa skema 1MDB yang melibatkan Tanore.

Tetapi Foo tidak bersetuju, kerana beliau mengatakan wang yang melalui Tanore ke akaun Najib sebenarnya berasal dari anak syarikat 1MDB, 1MDB Global Investments Limited (1MDB GIL).

"Kerana sepanjang siasatan, kami sudah ada aliran wang yang menunjukkan wang dari Tanore bukan dari mana-mana Arab atau kementerian kewangan Arab Saudi, tetapi dari 1MDB GIL, oleh itu saya mengesahkan, itu mencukupi untuk siasatan. Cukuplah," kata saksi itu.

Mengenai sesi penyiasatan pertama pada 27 Ogos 2018, Shafee menyorot bahawa Najib mengatakan beliau tidak kenal Tanore dan menganggap wang yang masuk adalah derma dari Arab Saudi.

Foo kemudian menjelaskan bahawa beliau tidak menggunakan surat derma yang menyebut Tanore untuk menegur Najib pada masa itu, kerana beliau belum menerima surat itu daripada Najib.

Foo bersetuju bahawa beliau menerima empat surat derma yang dikatakan dari Najib sebelum beliau didakwa pada 20 September 2018 dan bersetuju bahawa beliau boleh menanyakan bekas perdana menteri mengenai dokumen itu sebelum tuduhan dibuat terhadap beliau.

Antara perkara lain, Foo mengatakan bahagian paling penting penyiasatannya adalah berkaitan dengan sumber wang yang masuk ke akaun bank peribadi Najib, bukannya perkara lain seperti bekas pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah yang sudah meninggal.

Shafee mencadangkan: "Kerana anda tidak menyiasat alur cerita Datuk Seri Najib bahawa apa yang diterimanya adalah wang dari Raja Abdullah, anda tidak menyiasat bahagian itu, anda oleh itu tidak menyiasat jika Datuk Seri Najib mempunyai niat jenayah apabila menerima wang itu."

Tetapi Foo tidak bersetuju, mengatakan: "Kerana kami menyiasat dan kami mendapati sumber wang bukan dari Raja Abdullah — yang saya tidak lihat dan saya tidak tahu — tetapi kami telah mengenal pasti sumber wang dari 1MDB GIL."

Perbicaraan Najib ini berkaitan dengan lebih dari RM2 bilion dana 1MDB yang disalahgunakan dan didakwa masuk ke dalam akaun bank AmIslamic peribadinya, dan melibatkan kesemua empat fasa skema 1MDB.

Penyiasatan Foo tertumpu kepada pengubahan wang yang berlaku semasa fasa ketiga skema 1MDB, di mana Tanore Finance Corp — dimiliki oleh rakan sepupu Low Taek Jho, Eric Tan Kim Loong — didakwa memindahkan RM2.081 bilion wang 1MDB GIL ke akaun AmIslamic Najib yang dijuluki "AmPrivate Banking-MR".

Isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, hadir di mahkamah hari ini.

Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Wan Saiful Wan Jan dari Bersatu juga kelihatan bercakap dengan Najib di mahkamah.

Perbicaraan Najib sebelum hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah meneruskan petang ini. 

- Malay Mail

Post a Comment

Previous Post Next Post