Zahid harus kekal - Pemimpin UMNO

Imej via

Seorang pemimpin kanan Umno menolak gesaan dari akar umbi supaya presiden parti itu berundur berikutan kekalahan teruk dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) lalu. Dipetik Malaysia Now.

Menurut Puad Zarkashi peletakan Zahid sebagai presiden tidak akan menyelesaikan masalah yang dihadapi parti itu dalam mendapatkan semula sokongan orang Melayu.

"Jangan menuding jari. Ia beban bersama. Mendesak Zahid letak jawatan bukan penyelesaian. Semua bertanggungjawab," katanya, sambil menambah Pengerusi PN Muhyiddin Yassin tidak melakukan perkara sama ketika Bersatu tewas pada PRN di Johor dan Melaka.

Walaupun Umno, sebahagian besarnya membisu mengenai prestasi hambar parti itu, namun segelintir pemimpin yang menggesa untuk "perubahan", menggesa Zahid supaya berundur.

Mereka termasuk Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh yang menggesa parti itu mendengar suara rakyat dan "berani berubah", dan bekas menteri besar Terengganu Idris Jusoh turut menggesa Zahid mengambil tanggungjawab atas kekalahan itu dan meletakkan jawatan. 

Zahid memainkan peranan penting dalam membawa sokongan 30 ahli Parlimen BN untuk menyokong pengerusi Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri tahun lepas.

pada PRN lalu, Umno tiada tempat di Kedah dan Terengganu, manakala hanya memenangi dua kerusi di Pulau Pinang dan Selangor dan satu kerusi di Kelantan. 

Parti itu hanya bersinar di negeri berjiran Selangor iaitu 14 kerusi. 

Puad dalam pada itu berkata ada cara untuk Umno mendapatkan semula sokongan orang Melayu.

"Menteri-menteri Umno mesti serius menjayakan agenda Melayu dan rakyat. Kuasa di tangan mereka.

"Sebab itu Umno mesti kekal dalam kerajaan perpaduan.

“PH-BN perlu mengukuhkan kerjasama. Zahid sesuai pikul misi ini. Dia tidak perlu letak jawatan. Jangan melatah."

Sumber


Post a Comment

Previous Post Next Post