Najib mahu hakim ditarik balik daripada kes 1MDB

Imej via

Bekas perdana menteri Najib Razak telah memfailkan bidaan untuk menarik balik hakim perbicaraan Collin Lawrence Sequerah daripada mendengar kes 1MDB yang sedang berjalan.

Ini susulan pendedahan Sequerah bulan lepas bahawa dia dan bekas peguam bela umum 1MDB Loo Ai Swan pernah menjadi rakan kongsi dalam sebuah firma guaman.

Loo, juga dikenali sebagai Jasmine Loo, dipercayai bekas sekutu pembiaya buruan Low Taek Jho, atau Jho Low, yang didakwa dalang di sebalik skandal 1MDB.

Najib dibicarakan atas 25 pertuduhan pengubahan wang haram dan salah guna kuasa berhubung dakwaan penyalahgunaan dana 1MDB berjumlah RM2.28 bilion yang didepositkan ke dalam akaun AmBanknya antara Februari 2011 dan Disember 2014.

Peguamnya, Shafee Abdullah, memberitahu Mahkamah Tinggi permohonan itu difailkan pagi ini, dan memanjangkan salinannya kepada pihak pendakwaan.

Sekiranya permohonan penarikan diri dibenarkan, beliau berkata, pihak pembelaan akan mendapatkan perintah mahkamah supaya kes 1MDB dimulakan semula di hadapan hakim lain. Jika tidak, ia akan diteruskan di hadapan hakim lain.

Bagaimanapun, timbalan pendakwa raya Kamal Bahrin Omar memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan akan membantah tawaran pembelaan yang menolak.

"Kami memerlukan satu hari untuk menyediakan afidavit untuk menjawab," katanya.

Sumber

Post a Comment

Previous Post Next Post