Hari Kebangsaan: Negeri PN cadang guna logo dan tema berbeza

Imej via

Pemuda Perikatan Nasional mengumumkan bahawa negeri di bawah pentadbiran Perikatan Nasional mungkin menggunakan logo dan tema sendiri bagi menyambut Hari Kemerdekaan tidak lama lagi. 

Dipetik The Star, Logo Perikatan Nasional itu berbentuk bunga raya dengan tema "Teguh Muafakat, Malaysia Sejahtera".

Menurutnya, konsep Madani pada logo dan tema Hari Kebangsaan oleh pimpinan DS Anwar Ibrahim tidak menjelaskan maksud sebenar "madani".

Pada bulan Mei lalu, Menteri Komukasi dan Digital, Fahmi Fadzil mengumumkan logo dan tema yang akan digunakan pada Hari Kebangsaan iaitu "Malaysia Madani: Tekad Perpaduan Penuhi Harapan".

PAS menerusi Presidennya, TG Haji Abd Hadi Awang berkata, Perikatan memutuskan untuk mempunyai logo sendiri bagi menunjukkan ia komited kepada Malaysia yang merdeka dan tidak berpaksikan kaum.

Menurutnya lagi, logo dan tema PN adalah merujuk kepada apa yang PN perjuangkan, iaitu membina sebuah negara yang kukuh dan kukuh berdasarkan integriti.

Katanya, "Teguh Muafakat, Malaysia Sejahtera" berhasrat untuk menyedarkan masyarakat bahawa perlunya mencapai kemerdekaan sebenar dan menyingkirkan unsur-unsur penjajah dan perpecahan. 

"Madani adalah perkataan yang baik tetapi ia telah digunakan oleh Putrajaya sepanjang kempen pilihan raya pada pilihan raya negeri yang lalu," kata Ketua Penerangan Pemuda Perikatan yang juga Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadhli Shaari.

Beliau berkata empat negeri di Perikatan Nasional iaitu Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu masih belum memutuskan untuk menggunakan logo itu untuk sambutan hari kebangsaan mereka.

Acara Hari Kebangsaan pada 31 Ogos ini akan disambut di negeri Sarawak. 




Post a Comment

Previous Post Next Post